Az egyik résztvevő beszámolója az egykezes tókerülőről.


8 éve utoljára, azaz 2004-ben indultam először ezen a versenyen. Más volt akkoriban, a jogsit is azért csináltam meg, hogy benevezhessek a versenyre. Aztán a verseny nem úgy sikerült ahogy gondoltam, így a következő években elmaradt az indulás. Idén nyáron, az Asso99 Ob-n beszélgettem Szutival ( Szutrély Gergő), hogy lesz 8mod osztály a versenyen. De jó, gondoltam, így nemkell kéregetni, feleslegesen sokat szerelni a versenyért, és nem lesz átláthatatlan káosz a hajóban.


A 8mod weboldal forumán kerestem hajót, és Dalos Attila, aki az idei Musto kupár is kölcsöadta a nyolcasát, hívott egy nap múlva, hogy vihetem a paripát. Örültem, mert a Pannonvoyage jó hajó. A versenyen Magic Marine néven futott, ki tudja miért…


imag0421.jpg


A hajót a THE-ben hagyták nekem a Szüreti Regatta után, így kedden ki is tudtam vele menni kanyarodni egyet. Kellemes 3-4-es délnyugati fújt, a manőverek nehezen indultak, de meglettek a mozdulatok a végére. Csütörtökön támadtam újra Tihanyban. Hajómosás, ami nagyon fontosnak bizonyult, mivel a bulbán pár horgász kellék is lakozott az algák mellett. A hajóból nem pakoltam ki semmit sem, úgy gondoltam, hogy nem ezen fog múlni a verseny, elsősorban magamnak akartam bizonyítani. Hajó készen, irány Füred, rövid edzés. nagygolyóval 12 csomó, majd lefektetem a hajót, hogy megnézzem, hogy állok vissza vele. Minden működik, így megnéztem a most 420-ba felült „gyerekeim” edzését, majd irány a BYC. Kikötés segítséggel megoldva, elég kicsi a víz. A Balatonhelp megkötése következett, köszi a laptopért Bigi, majd nevezés. Minden Ok, matricázás, utolsó simítások, majd hajó bezár. Vacsora a sekliben, bevásárlás, majd vissza Tihanyba. Megcsináltam a másnapi étkeket. A fő fogás tonhalas-kukoricás penne, mellette csoki, alma, banán és izotóniás ital volt a kiegészítő. 1 db szendvicset vittem csupán.


imag0420.jpg


Reggel 8-ra átmentem a BYC-be, a kormányos értekezlet késik, de addig reggelizünk. Alig tudok enni vmit, izgulok. GPS koordinátákat adnak, de nekem nincs ilyenem, de nem izgatom magamat miatta. Jó beszélgetések ismerős arcokkal, telefonos búcsú a családtól, majd 11 előtt irány a víz!


A csőből fúj a szél, hajó bevitorlázva. A rajt jól sikerült, rajt után rögtön balcsapásra fordultam, és irány a cső! Felettem Hajdu Balázs és Oroszlán Peti, alattam Farky a Code8-al. Ez egy kis baj, mert a 2 Code8 gyorsabb, megesznek, fordulnom kell. Amit jobb csapáson megyek, mind negatív. Jön Kiscigi, de a régi barátságra való tekintettel nem fordulok az arcába. Bárcsak megtettem volna. Így megkaptam Oroszlán Petit is az arcomba, megint kifordulás, és még nagyobb bukta.



Az járt jól, aki egész közel ment a félszigethez, ahol felcsavart a szél. Aki keletre volt, mind veszített. Én a Vízes8-al küzdöttem a THE utánig, utána ő topgenuával elvágtatott alattam. Ekkor még mögöttem volt a Nelson, Hajdu Balázs és a Fahajó is! Jó spi húzással elmentem a Dinginek, és felzárküztam a Zerge mögé. A szél állt le, és szépen lehetett csúszni északabbra. Csalóka volt, már egészen jó pozícióba kerültem, amikor még északabbra nyitottam. Ezt nem kellett volna. Később a szél elállt, és nyugati terjedt le, de délről felfelé. Akik délen voltak, mint elmentek! Első komoly hiba!



Juhász Gyurival kezdtünk cirkálni a frissülő 3-4-es szélben, picit mintha gyorsabb lettem volna. A többiek messze távolodtak, egyedül a Dingi volt kivehető számomra. Ekkor szakítottam egy kis időt evésre, jól esett a tészta. Cirkáltunk, én főleg a déli partot húztam ezután, ami be is jött. Gyuri és Matyasovszky Géza is lemaradtak az északra nyitással, pedig mindketten 50m-en belül voltak. Boglár után is maradtam a déli parton, mivel déliesedést vártam, és be is jött. Egy szélváltóval közelebb kerültem az elsőkhöz, ekkor a 14-15. helyen hajóztam. Sötédedésre értük el a Györöki jelet, majd spit húzva irány vissza. Éppen kiállt a spi, amikor hangos pattanás, és a spi fordító csigát tartó korlát eltörött. Gyors agyalás, majd kikötöttem a fordítót, így direktbe húztam a spischotttot. Még szerencse, hogy felvettem a kesztyűmet, pedig ekkor még nem tudtam, hogy Almádi után fogom csak lehúzni a golyót. 6-8 csomós folymatos haladás Boglárig, majd pár befelé halzolással ismét friss szélben haladtam. Az éjszakában két hajót értem utól, a Márta-Máriát és Kiscigit az Xtreme 25-el. A csőbe érve a szél elfogyott, és kétségbeesett szélkeresés folyt. Átvergődtem a csövön, majd elindultam a déli part felé, ott reméltem frissebb szelet. Valószínűleg az északin volt is szél, így rám jöttek a megelőzött hajók.



Almádi előtt végképp gyengült a légmozgás, szenvedve értünk le hárman a jelhez. Levettem a spit, de a szél elfordult, a jel után vissza is húztam, irány Aliga. A kenesei kikötő magasságában élesedett a szél, spi le, marad a genua. Ekkor pattanás, és a nagyvitorla racsnis csigája szabadult el. Fejlámpa keresés, majd megoldottam a feladatot. Bizots az égiek akarták, hogy ne unatkozzam. Alattam az Extreme 25-ös sokkal élesebb, fölém jön, majd simán megesz Aligáig. Ekkor halucináltam szép yachtokat, nagy partyval a fedélzetükön, majd kivilágosodott, és rájöttem hogy csak képzelődtem. A szél gyengült. és elkezdett az aligai jel felől fújni. Remek. Láttam, ahogy a Hód és Farkas Bence nagy előnnyel mennek előttünk már Füred felé.


imag0422.jpg


A jel után spi húzás, de elég éles volt, csak Alsóörsre tudtam menni. Közben Kiscigi a gennakerrel szépen délre húzott, jóval élesebben, ami folyamatos távolodást jelentett. Ekkor úgy döntöttem, hogy sehol senki, spi le, kocogás a cél felé, de lefekszem aludni 10 percre. Hans, az autopilot szépen tette a dolgát, ébredtem is a csörgésre amit beállítottam magamnak. És a szél rohamosan fogyott, Bence is megállt Csopak magasságában.



És ekkor nullára csökkent a szél, ami eddig DNY-i volt, majd átváltott Ény-ra! Az idilli állapot nem sokáig tartott, de a több km-re levő Melges közeledett szépen. Ekkor arra gondoltam, hogy jövőre utasítsák el a navezésem, és ekkor jött még egy kis eső, ami végképp feldobott. Állt mindenki, csak a Melges jött rendületlenül. 0.5-1 csomós sebességgel vánszorogtam, de Kiscigi és Bence is álltak előttem. Kis csíkok jöttek a csőből, szinte csak nekem. Spi fel, le, megállás, elindulás. Ez ment, lassan megőrültem már.


Közben lőtávolba kerültek a srácok, a spibumm fent volt, de a szél éles. Csorogtunk a cél felé, de csak akkor van esélyem, ha kockáztatok. Győzelem, vagy halál, hangzott el a jelszó, és már ment is fel s spinnaker. Kiállt a 93nm, és irány a cél. Bence kicsit elkésett a felhúzással, Kiscigi répát húzott, ez mind jó volt nekem. El tudtam menni Bence fölött, ami azért volt fontos, mert osztálytárs volt, és csorogtam a cél felé. Cigi igyekezett lefelé a gennakerrel, de nem tudott becsúszni fölém. A cél előtt 10m-re lepörgött a szél, de e lendület már bevitt. 10 méterrel az Xtreme25 előtt, és 20 méterrel Bence előtt az abszolút 11. helyen, kategória negyedik. A cél után rögtön motor, és irány Tihany, hiszen edzésnap van a klubban. Hans bekapcsolva, zene ( Subscribe ) bekapcsolva, és egy kis reggelizés, elpakolás. Öröm, bódottág. A dolgok megváltoztak, már elindulnék jövőre is.


Sajnos a díjkiosztón nem tudtam részt venni, mivel a lurkóknak edzés volt vasárnap is a klubban.


Szeretnék köszönetet mondani Dalos Attilának a hajóért, a THE-nek hogy elengedtek a versenyre, Major Gábornak a hajómosásért és a transzpotért.


Fotó: szolovitorlazas.hu, Cserta Gábor



Forrás: facebook