Méder István beszámolója a Mini Transat alakulásáról az elmúlt napokból.


Mini Transat – Elfújat a szél…

A várható viharos erejű szél miatt halasztották a rajtot, végül 16 nap késéssel 2013. 10. 29-én 9:19-kor elindultak. Az első nap eseményei (ezek általában sajnálatosak…):

1. Stan Maslard (FR-850/proto/FANA’O) – autopilot probléma. Megjavította, újrarajtolt,majd rig (állókötélzet) probléma miatt újból visszament.

2. Annabelle Boudinot (FR-791/p/BOURLINGUEUR) és Craig Horsfield (ZA-587/series/PEPEN) – ütköztek nem sokkal a rajt után. Annabelle hajója gyorsan javítható

3. Arnaud Etchandy (FR-739/s/ADELAIDE II) – felhúzókötél probléma (?).

4.Bert BOSSYNS (BE-744/s/Netwerk) – solent (orrvitorla) szakadás. Egy hullám egy nagy faágat repített hajójának.

5. Bruno Simonnet (FR-744/s/El Nono) – karsérülés

6. Carlos Lysancos (ES-431/p/Reyno de Navarra) – egyelőre ismeretlen okból

7. Arthur Leopold-Leger (FR-709/p/Delcroix) du. 6-kor aktiválta a vészjelző bójáját, árbocvesztés és lékesedés miatt. Kimentették, a baleset oka egyelőre ismeretlen.

8. Jeffrey Mac Farlane (US-759/p/) árbocvesztés 31-én reggel 6-kor. URH rádión jelentette és kért mentést.

8:50 körül Jeffrey hajójához is megérkezett a segítség…


B-terv

A szél-előrejelzések egyre durvább szeleket mutattak, ezért 30-án délelőtt a rendezőség úgy határozott, hogy a flottát a ’B’ tervnek megfelelően Sada kikötőbe (Spanyolország, La Coruna közelében) irányítják, mivel a csapat végén lévőket veszélyeztetné a Finistere-foknál november 1-én és 2-án várható újabb viharos szembeszél. URH rádión értesítették erről a versenyzőket, és mindenkitől visszaigazolást kértek.

Folyamatosan erősödött a szél, 31-n dél körül azt tanácsolták a csapatnak, hogy tartson délre, majd estefelé lefújták a versenyt: mindenki menjen a legközelebbi kikötőbe, lehetőleg Gijon- ba (Spanyolország északi részének közép-tája).


Felicity-585

Áronhoz csak másnap reggel jutott el ez a hír, ő egész éjjel úgy vitorlázott, mintha verseny lenne: a körülmények engedte legnagyobb vitorlafelülettel, ami mellett aludni nem lehet, hisz bármely pillanatban szükségessé válhat a vitorlák csökkentése, vagy egyéb azonnali beavatkozás. Reggel 8 után tudta meg, hogy Gijon-ba kell menjen, akkor Sada kb. ugyanakkora távolságra volt.



Áron beszámolója szerint sok apróság miatt vesztett időt (az ütközött hajók kikerülése, éjszaka halászhajók kerülése, spinnaker felhúzójának csomója kioldódott, autopilotja többször nem működött), de Sada felé már mellészegült a szerencse, jó széltaktikát választott, és a középmezőnyből jóval előbbre kerülhetett volna…

Gijon-ba este kilenckor érkezett a kikötő elé, szinte egyszerre mintegy kéttucat hajó, s mivel Áron autopilot nélkül volt (korlátozott manőverképesség), kénytelen volt előreengedni a többieket, végül éjjel kettőkor jutott révbe. Az autopilotjának egy műanyag alkatrésze törött el, és egyik merevítő drótkötelének elpattant egy ere. Most ezek javítása folyamatban van, míg az idő alkalmassá nem válik, hogy átvitorlázzanak Sada-ba (jó egynapi ‘járás’).




Bíztató döntések

A mai eligazításon (2013.11.05. 10:00 CET) a szervezők két fontos, a kilátástalan helyzetből kivezető döntést jelentettek be:

Ma este 18-kor konvojban elindulnak Sada marinába (közel 70 hajó).

A verseny csak

egy szakasz

ból fog állni:


Sada – Pointe-à-Pitre, rajt november 11/12-én!!!

Azaz a nemrég még 3 szakaszra bontott versenyből kimarad a Lanzarote-i (Kanári szk.)megálló. A versenyzők tapssal üdvözölték e bejelentést. E salamoni döntés orvosolhatja anagyon későn érkezésből származható problémákat, és persze sok újat is felvet. Sok barát éshozzátartozó tervezte, hogy Lanzarote-ba repül segíteni a felkészülésben, vagy csak úgy (hisznem rossz hely az 🙂 Nos ők hoppon maradtak. A döntést mindenesetre segítette, hogy a nagy késés miatt a találkozások zöme amúgy is meghiúsult volna, hisz többségük repülőjegye nem módosítható… Ezenkívül megadták a versenyzőknek Kanári-szigeteken történő 72órásmegállás lehetőségét (műszaki vagy egyéb okokból). Ezek jó döntésnek látszanak…


2103. 10. 05. 14:00