Belekóstoltak a katamaránozásba fiatal versenyzőink
Sikeresen zárult az első katamarán hétvége Alsóörsön!
Sokan lelkesen támogatták a Nacra 17 Osztályszövetség kezdeményezését, amely a fiatal versenyzőkért és a magyar utánpótlás tüzének életben tartásáért jött létre.
Köszönjük szépen Czégai Petinek (Procelero SE) a motorost, Székely Andrásnak (Katamarán SE) a helyszín biztosítását és 20-as Nacra-t, Szilasy Lacinak és Pozsonyi Tibinek az F18-asokat és Juhász Tibinek az SL16-ost!
A katamarán az egytestű vitorlázástól teljesen eltérő élményt nyújt. Ebbe kóstolhatott bele az a húsz fiatal vitorlázó, akik részt vettek az eseményen. Örültünk a nagy érdeklődésnek, hiszen csak a hét elején hirdettünk, és a Laser és 470 osztályoknak épp versenye is volt. A széllel sajnos nem volt szerencsénk, mindkét napon csak 2-5 csomó fújt; több szélben még izgalmasabb lett volna a többtestű vitorlázás, de bízunk benne, hogy nem ez volt az utolsó alkalom, hogy a srácok katamaránoztak!
Több osztályt is sikerült a hétvégére összehoznunk, lehetővé téve ezzel, hogy többféle katamaránt is ki lehessen próbálni.
De hát hogyan is csoportosítjuk a katamaránokat?
A laterál felületének formája alapján. Jelenleg négy csoportot különítenék el egymástól:
-szkeges
-egyenes uszonyos
-íves uszonyos
-szárnyas vagy repülő
Ugyanebben a sorrendben nő a hajók sebessége is. Egy hajótest sebességét az ellenállása határozza meg, melyben a három leglényegesebb tényező: 1., a forma, 2., a vizesített felület nagysága, 3., a vizesített felület hossza.
A vizesített felület a szkeges és az egyenes uszonyos hajóknál ugyanakkora, míg az ívelt uszonyosnál kicsit kisebb a felület nagysága, de a hossza azonos.
A szkeges hajókon a felület hosszú, ezért ez a leglassabb fajta. Az ívelt uszony egy kicsit emeli a hajót, ezért csökken az vizesített felület, így egy kis mértékben, de gyorsabb az egyenes uszonyos hajónál. A repülő hajónak a legkisebb az ellenállása, ezért az a leggyorsabb is a négy fajta közül.
A manővererek, a fordulás és a perdülés is gyorsabb és könnyebb a gyorsabb hajóknál, a legnehezebben a szkeges hajó fordul.
A hétvégén – a repülőn kívül – mind a három fajtát ki lehetett próbálni. Az SL16 volt a szkeges osztályok képviseletében, F18 az egyenes uszonyos képviselője és a Nacra17 volt az ívelt uszonyos hölgy.
Minden adott volt, hogy a fiataloknak bemutathassuk a többtestű vitorlázás alapjait. A hétvégét nagyon pozitív érzésekkel zártuk, hiszen a várt hatást szemmel láthatóan kiváltottuk, és a napsütéses vasárnapon is ragyogó, figyelmes és érdeklődő arcokat láthattunk a vízen.
Miért is volt ez annyira fontos a magyar utánpótlásnak?
Több szempontot is figyelemebe kell venni: univerzálisat és hazait is. Kezdjük az univerzálissal! Egy fiatal vitorlás versenyző számára kihagyhatatlan, hogy 18 éves koráig a vitorlázás minden létező területéről szerezzen tapasztalatokat és gazdagodjon élményekkel. Ez segíti őt majd abban a döntésében, hogy amikor kilép az utánpótlás osztályból, akkor milyen irányba, melyik osztályba menjen tovább. Legyen egy átfogó képe a lehetőségeiről, legyenek saját maga által szerzett tapasztalatai, amelyekből kialakítja a saját magáról, mint vitorlázóról alkotott jövőképét. Ennek hiányában – mint sajnos azt a hazai helyzet is mutatja – sok nagyreményű utánpótlásban eredményes versenyző fordít hátat a vitorlázásnak.
A Nacra 17 Osztályszövetség kezdeményezése ebben egy láncszem, hiszen a többtestű vitorlázás olyan élményt nyújt, amely bátran felveheti a versenyt bármely más élménysporttal vagy akár a videojátékokkal! Ez által lehetőséget ad arra, hogy megtartsuk fiatal versenyzőinket 18-20.évük betöltése után is.
Hazai vizeken….
Az utánpótlás osztályok évtizedek óta bebetonozott státuszán változtatni kell. A hajóosztály politika maradisága és fejleszthetetlensége miatt Magyarország több fejlődési stádiumból már kimaradt. De sosem késő változtatni! Minden érintettnek ildomos elgondolkodnia azon, hogy 18-20 éves kor felett hová tűntek az ifjú reménységek, miért nincsenek versenyzőink? Az egyesületeknek, a versenyzőknek, a szülőknek, a szakvezetőknek, edzőknek XXI.századi jövőképre van szükségük, egy az MVSz által meghatározott, lépéstartó hajóosztály-polikára.
Ebben szeretnénk segíteni az MVSz-t, de mindenek előtt azokat a fiatalokat, akik még itt vannak, és ég bennük a tűz a vitorlás sportért. Létrehoznánk egy katamarán osztályt, utánpótlás korú versenyzők számára. Mindezt az egyesületekkel, edzőkkel közösen szeretnénk életre kelteni, hogy egyetértésben szülessem meg az osztály, ennek hiányában a kívánt hatást nem fogja meghozni.
A pozitív visszajelzések, és a fent leírtak mielőbbi megvalósításának érdekében október 25-26-án (szombat, vasárnap -az évadzárót követően) folytatjuk ezt a kezdeményezést, és hasonló módon ugyanilyen hétvégét fogunk szervezni.
Az előjelentkezés azért fontos, hogy a létszámnak megfelelő mennyiségű hajót tudjunk biztosítani. Jelentkezni már most is lehet:
Lázár Antónia (Toni)
lazar.antonia1@gmail.com
/ 30 396 13 72
Litkey Árpi
litkey@gmail.com
/ 30 611 23 99
Bízom benne, hogy a jövőben az MVSz, ha nem is szervezni, de legalább támogatni fog hasonló kezdeményezéseket, eseményeket.
Jó szelet!
Fotó: Lázár Antónia