Belekóstoltak a katamaránozásba fiatal versenyzőink

Sikeresen zárult az első katamarán hétvége Alsóörsön!

Sokan lelkesen támogatták a Nacra 17 Osztályszövetség kezdeményezését, amely a fiatal versenyzőkért és a magyar utánpótlás tüzének életben tartásáért jött létre.

Köszönjük szépen Czégai Petinek (Procelero SE) a motorost, Székely Andrásnak (Katamarán SE) a helyszín biztosítását és 20-as Nacra-t, Szilasy Lacinak és Pozsonyi Tibinek az F18-asokat és Juhász Tibinek az SL16-ost!

A katamarán az egytestű vitorlázástól teljesen eltérő élményt nyújt. Ebbe kóstolhatott bele az a húsz fiatal vitorlázó, akik részt vettek az eseményen. Örültünk a nagy érdeklődésnek, hiszen csak a hét elején hirdettünk, és a Laser és 470 osztályoknak épp versenye is volt. A széllel sajnos nem volt szerencsénk, mindkét napon csak 2-5 csomó fújt; több szélben még izgalmasabb lett volna a többtestű vitorlázás, de bízunk benne, hogy nem ez volt az utolsó alkalom, hogy a srácok katamaránoztak!

Több osztályt is sikerült a hétvégére összehoznunk, lehetővé téve ezzel, hogy többféle katamaránt is ki lehessen próbálni.

De hát hogyan is csoportosítjuk a katamaránokat?

A laterál felületének formája alapján. Jelenleg négy csoportot különítenék el egymástól:

-szkeges

-egyenes uszonyos

-íves uszonyos

-szárnyas vagy repülő

Ugyanebben a sorrendben nő a hajók sebessége is. Egy hajótest sebességét az ellenállása határozza meg, melyben a három leglényegesebb tényező: 1., a forma, 2., a vizesített felület nagysága, 3., a vizesített felület hossza.

A vizesített felület a szkeges és az egyenes uszonyos hajóknál ugyanakkora, míg az ívelt uszonyosnál kicsit kisebb a felület nagysága, de a hossza azonos.

A szkeges hajókon a felület hosszú, ezért ez a leglassabb fajta. Az ívelt uszony egy kicsit emeli a hajót, ezért csökken az vizesített felület, így egy kis mértékben, de gyorsabb az egyenes uszonyos hajónál. A repülő hajónak a legkisebb az ellenállása, ezért az a leggyorsabb is a négy fajta közül.

A manővererek, a fordulás és a perdülés is gyorsabb és könnyebb a gyorsabb hajóknál, a legnehezebben a szkeges hajó fordul.

A hétvégén – a repülőn kívül – mind a három fajtát ki lehetett próbálni. Az SL16 volt a szkeges osztályok képviseletében, F18 az egyenes uszonyos képviselője és a Nacra17 volt az ívelt uszonyos hölgy.

Minden adott volt, hogy a fiataloknak bemutathassuk a többtestű vitorlázás alapjait. A hétvégét nagyon pozitív érzésekkel zártuk, hiszen a várt hatást szemmel láthatóan kiváltottuk, és a napsütéses vasárnapon is ragyogó, figyelmes és érdeklődő arcokat láthattunk a vízen.

Miért is volt ez annyira fontos a magyar utánpótlásnak?

Több szempontot is figyelemebe kell venni: univerzálisat és hazait is. Kezdjük az univerzálissal! Egy fiatal vitorlás versenyző számára kihagyhatatlan, hogy 18 éves koráig a vitorlázás minden létező területéről szerezzen tapasztalatokat és gazdagodjon élményekkel. Ez segíti őt majd abban a döntésében, hogy amikor kilép az utánpótlás osztályból, akkor milyen irányba, melyik osztályba menjen tovább. Legyen egy átfogó képe a lehetőségeiről, legyenek saját maga által szerzett tapasztalatai, amelyekből kialakítja a saját magáról, mint vitorlázóról alkotott jövőképét. Ennek hiányában – mint sajnos azt a hazai helyzet is mutatja – sok nagyreményű utánpótlásban eredményes versenyző fordít hátat a vitorlázásnak.

A Nacra 17 Osztályszövetség kezdeményezése ebben egy láncszem, hiszen a többtestű vitorlázás olyan élményt nyújt, amely bátran felveheti a versenyt bármely más élménysporttal vagy akár a videojátékokkal! Ez által lehetőséget ad arra, hogy megtartsuk fiatal versenyzőinket 18-20.évük betöltése után is.

Hazai vizeken….

Az utánpótlás osztályok évtizedek óta bebetonozott státuszán változtatni kell. A hajóosztály politika maradisága és fejleszthetetlensége miatt Magyarország több fejlődési stádiumból már kimaradt. De sosem késő változtatni! Minden érintettnek ildomos elgondolkodnia azon, hogy 18-20 éves kor felett hová tűntek az ifjú reménységek, miért nincsenek versenyzőink? Az egyesületeknek, a versenyzőknek, a szülőknek, a szakvezetőknek, edzőknek XXI.századi jövőképre van szükségük, egy az MVSz által meghatározott, lépéstartó hajóosztály-polikára.

Ebben szeretnénk segíteni az MVSz-t, de mindenek előtt azokat a fiatalokat, akik még itt vannak, és  ég bennük a tűz a vitorlás sportért. Létrehoznánk egy katamarán osztályt, utánpótlás korú versenyzők számára. Mindezt az egyesületekkel, edzőkkel közösen szeretnénk életre kelteni, hogy egyetértésben szülessem meg az osztály, ennek hiányában a kívánt hatást nem fogja meghozni.

A pozitív visszajelzések, és a fent leírtak mielőbbi megvalósításának érdekében október 25-26-án (szombat, vasárnap -az évadzárót követően) folytatjuk ezt a kezdeményezést, és hasonló módon ugyanilyen hétvégét fogunk szervezni.

Az előjelentkezés azért fontos, hogy a létszámnak megfelelő mennyiségű hajót tudjunk biztosítani. Jelentkezni már most is lehet:

Lázár Antónia (Toni)


lazar.antonia1@gmail.com


/ 30 396 13 72

Litkey Árpi


litkey@gmail.com


/ 30 611 23 99

Bízom benne, hogy a jövőben az MVSz, ha nem is szervezni, de legalább támogatni fog hasonló kezdeményezéseket, eseményeket.

Jó szelet!


Lázár Antónia képei


Fotó: Lázár Antónia