Hajónapló, 90. nap!
Conrad Colman naplója, 2015. március 31.
Pozíció: déli szélesség 7 fok 4 perc, nyugati hosszúság 29 fok 46 perc
A Doldrums népszerűtlen a vitorlázók között, főleg ha valaki annyira siet, mint mi. Ez a szakasz híres a perzselő napról, a minimális szélről, az aszott idegekről és a pletykákról (scuttlebuttsról*). Sajnos az időjárással kapcsolatos balszerencsénk tartja magát, ami azt jelenti, hogy felsorakoztunk a szélcsendes sávhoz, ami az Egyenlítőtől öt fokkal délre és egy fokkal északra között húzódó sávban vár. Klasszikus esetben aki gyors, itt még gyorsabbá válik, vagy legalább előbb hazaér, az élen állók már hetekkel ezelőtt letudták ezt a részt, akkor még jobban fújt errefelé.
A Doldrums fő motorjai az Atlanti-óceán nagy nyomású területei, az Azori-szigeteknél és a Szt. Ilonánál. Az óra járásával megegyezően forog az északi féltekén, és fordítva a délin, ezek a kerekek továbbítják stabilan a passzátszeleket, és nyomják elég megbízhatóan az egyenlítőre, északkeletit az Azori felől, délkeletit pedig Szent Ilona szigete felől. Ennek a két szélnek az ütközése, és a függőlegesen tűző napsugárzás melege képzi azt a híresen heves időjárást, de a dolgok többnyire simábbak, ha nyugat felé kerülsz.
Sajnos ez most nem jött be, a nagynyomású kerekek elromlottak. Délen egy szokatlanul magas hidegfront Riónál, északon pedig egy alacsony nyomású okoz Guinea partjainál pusztítást. Ahelyett, hogy a két fogaskerék egymásba kapcsolódna, olyan, mint amikor két slagot egymásnak fordítunk. Az északi és a déli áramlás pont szembekerül egymással, és az egyik Afrika, a másik Brazília felé lövelli ki energiáját. Középen pedig semmi szél nem marad. Az a célunk, hogy a szélcsend nyugati határán maradjuk, eléggé nyugatra ahhoz, hogy valami szél-szerűre leljünk, de eléggé keletre, hogy északnak tartsunk, miután kikeveredtünk ebből.
Az ilyen meteorológiai jelenség ritka, és valószínűleg annak köszönhető, hogy a szezon végén járunk. A Vendée Globe novemberben rajtol Franciaországból. A Volvo Ocean Race kénytelen időt hagyni az extra futamokra és a megállókra, úgyhogy októberben indul, még akkor is, ha ezek a nyár utolsó napjai. Ezzel szemben a Barcelona World Race december 31-én hagyja el Európát, több erőteljes őszi vihart engedve, hogy felborítsa az erőegyensúlyt a déli Atlantin visszatéréskor.
A vállam napról napra erősödik, felkészültünk a hosszú csatára a portyázó széllökések, az ostobán erős napsütés és a vég nélküli vitorlacserék ellen. A következő napokra kulcsfontosságú a mentális felkészülés, mert lehetséges akár, hogy az ember feladja, vagy rekedtre üvöltse magát a frusztráció miatt. A „lesz, ami lesz” és az „amikor a pokolba rohansz, ne állj meg” (a kedvenc mondásom) gyengéd keverékére van szükségünk.
——————-
* A scuttlebutts volt az a hely, ahol az ivóvizes hordók voltak a régi hajókon, ahol a hajósok összejöttek inni vagy egy kis eszmecserére. A modern irodai vízautomaták fából és vasból készült változata a csevejek központjaként.
Fotó: Spirit of Hungary – Barcelona World Race
Forrás: http://www.conradcolman.com/2015/03/ships-log-march-31st-day-90/