Ez a cikksorozat nem új. Már önmagában is öt éves. Igazán jelentősége nincs már. Mégis úgy vélem, hogy érdemes egy kicsit előszedni, már csak az érdekesség kedvéért. Lassacskán elővesszük a cikkeket – összesen 8 darabot – és lehet csemegézni, akit érdekel a téma.

2.rész

Panaszkodtunk volna, hogy alig volt hír a versenyről abban az időszakban.

Erre azért a Népsportban találtak gyorsan rácáfoltak és a versenyt megelőző napon is találtunk hírt és késöbb is.



Népsport cikk 1955. Július 22.- A cikk szó szerinti idézete


200 km-en a Balaton kékszalagjáért!


Szombaton reggel Balatonfüreden előreláthatólag a Balaton összes cirkálója és túrahajója rajthoz áll, hogy tizedszer vegyen részt a legnagyobb hazai vitorlás túraversenyen, amelynek győztese elnyeri a Balaton kékszalagját.


Hankóczy Jenőnek, a magyar vitorlássport egyik úttörő ötlete nyomán első ízben 1934-ben rendezték meg a versenyt a balatoni kékszalagért. Ez a verseny a túravitorlázást, a hajózást „olvashatatlan szövegrész”vesebben a leggyorsabb hajózást hivatott népszerűsíteni. A tengeri kékszalag versenyek mintájára az egész Balaton körülvitorlázásával dől el, hogy melyik hajó árbocának csúcsán lobog két esztendeig a félméter hosszú, arannyal átszőtt kék szalag.


A felszabadulás előtt öt alkalommal rendezték meg a nagy túrát s ezeken a legjobban Kovács Béla szerepelt, aki  22-es versenyjolléval kétszer lett a szalag védője és több második- harmadik helyet is szerzett. A felszabadulás után után, az első kék szalagot – 1947 ben – Tóth Kálmán nyerte el, majd két esztendővel később Mihálkovics János lett a védő 30 as cirkálójával. Az utolsó  két kék szalag versenyen, Németh István győzött, a Nemere II nevű cirkálóval és így immár négy esztendeje védi a szép díjat.


A Balaton kékszalagjáért vívott verseny távja kb 200 km, útvonala: Füred – Kenese  – Siófok – Keszthely – Füred. Ez a táv ellenszél esetén, amikor a hajók cirkálni kénytelenek, sokszor 230-250 km-re is megnő, amit versenyszerűen végig vitorlázni hatalmas teljesítmény. A versenyzés ideje természetesen az időjárástól függ. A legjobb időt 1951-ben Németh István érte el: tomboló viharban 14 óra alatt vitorlázta körbe a Balatont. A „leglasúbb” győzelem is az ő nevéhez fűződik, két esztendővel később közel 40 óra alatt ért célba a győztes hajó. A legérdekesebb versenyt – 1936-ban Kovács Béla nyerte 32 óra alatt, ekkor a mezőny zöme majdnem másfél nappal később ért a balatonfüredi célba.


Az idén első ízben írták ki a csillaghajók kékszalag versenyét, de lényegesen rövidebb távon. Így egy újabb hajóosztály nagyszámú versenyző-gárdája vehet részt a Balaton legnagyobb túraversenyén, amely állóképességében, szélismeretében, hajózában s elsősorban versenyzésben teszi próbára a résztvevőket.

 

 

A verseny napján is megjelent egy híradás.



Népsport 1955. Július 23.


– A cikk szó szerinti idézete


Megkezdődött a küzdelem a Balaton kékszalagjáért


A Balaton kékszalagjáért kiírt hagyományos vitorlás túraverseny szombaton reggel kezdődött. A balatonfüredi rajthelyen gyönyörű napsütéses időben összesen 65 versenyző állt rajthoz a különféle kategóriákba tartozó hajókkal. Köztük volt Németh István is, aki a legutóbbi két kékszalag-versenyen első helyezést ért el.


A különleges sporteseményre többszáz néző gyűlt össze a rajtnál, a kikötőben horgonyzó Beloiannisz kirándulóhajó fedélzetéről pedig több mint 200 külföldi vendég gyönyörködött a nagy vitorlás seregszemlében. A verseny résztvevői Balatonkenese vették útjukat, ahonnan Keszthelyre vitorláznak, majd a Balaton teljes megkerülésével térnek vissza a rajthellyel azonos célba, Balatonfüredre. (MTI)

Szerencsére a Népszava sem maradt el a verseny napján

 



Népszava 1955. Július 23.


– A cikk szó szerinti idézete


Ma rendezik meg a “Kék szalag” vitorlás versenyt


Ma rendezik Balatonfüreden a vitorlások hagyományos “Kék szalag”-versenyét. A kétévenként sorra kerülő viadalon a legjobb magyar vitorlásversenyzők szerepelnek. A “Kék szalag” vándordíjas versenyt az utóbbi két alkalommal Németh István, a Bp. Vasas versenyzője nyerte és ha most is győz, akkor végleg elnyeri a vándordíjat.

Mint látható az akkori lehetőségekhez képest rendesen be lett harangozva az esemény.

Az időjárás előrejelzések a versenyt megelőző napokban nem igértek nagyobb szelet. Az információk megbízhatóságra jellemző, hogy míg 21-én a Népszava az időjárás jelentését az alábbi fejléccel jelentette meg: “Kissé csökken a meleg” 22-én már azt írta, hogy “A meleg idő tovább tart” 23-án pedig “Meleg idő, záporok”

A verseny napján 26 fokot mértek Siófokon. De ez és az időjárás további részletei már a következő rész tartalma.

 


folyt.köv.


Bevezető