“Ez a pillanat az enyém. Mit kell tennem ahhoz, hogy a következő is az enyém legyen?”

 

Született 1928. február 25. Hellerup – Meghalt 2016. december 7. Hellerup

 

Paul Elvström egészen a londoni olimpiáig magabiztosan ült a trónján. Négy olimpiát nyert egyhuzamban: 1948, 1952, 1956, 1960. Egészen a 2012-es olimpiáig senki nem tudta megcsinálni ezt. Londonban Ben Ainslie behúzta a negyedik aranyérmét és ezzel – lévén volt még egy ezüstje is – felülhetett az olimpiai vitorlázás trónjára.

 

 

1948 és 1988 között 8 olimpián indult, és azon kevesek közé tartozik, akik meg tudtak nyerni négy olimpiát egymás után. (A többiek: a vitorlázó Ben Ainslie, az úszó Michael Phelps, a birkózó Icsó Kaori, és két atléta, Carl Lewis távolugrásban, Al Oerter diszkoszvetésben.) Emellett persze 11 világbajnoki arannyal is rendelkezett a legváltozatosabb hajóosztályokban. Kettő 505-ben, Kettő Finn-dingiben, egy Snipe-ban (Szalonka), egy Repülő Hollandiban, egy, 5.5 méteresben, kettő Csillaghajóban és kettő Solingban.

 

Sikere valószínűleg abbna rejlik, hogy mindig kész volt az újításra, fejlesztésre. A finnekben, kalózokban, 470-ben található ventil is az ő találmánya volt többek között. Ezekben a hajókban nehezen megoldható a víz kimerése menet közben, ezért megoldásnak a ventil jöhet csak szóba. Ez az eszköz alap állapotában zárva van, míg amikor a hajó legénysége úgy ítéli meg, hogy elég a sebességük ahhoz, hogy kinyissák, onnantól a víz eltávolítása ezen az eszközön keresztül történik.

Jelentős újítása volt, hogy a lehető legjobban lógta a hajót a kiülő gurtni segítségével. Ezzel, amikor fújt a szél, jelentősen gyorsabb bírt lenni az ellenfeleinél.
Ilyen újítása volt az alba használata is. Ezzel kontroll alatt tudta tartani a nagyvitorlája alakját és így az az optimális formáját tudta tartani minden körülmények között.
Soha nem reklámozta újításait, mindig hagyta, hogy ellenfelei misztifikálják  hajójának sebességét. A parton nem látszott a hajóján a különbség, és az albát mindig eltávolította partra érkezés előtt.

 

 

Céget is alapított, ami árbocokat, boomokat és vitorlákat gyártott. A versenyekhez is jelentős fejlesztésekkel járult hozzá. Többek között a versenypályákon az alsó és felső bóják kapukénti használatának koncepciójával. A felső bóják kapukénti használata ritka; az útjogszabályok bonyolultsága miatt elsősorban a párosversenyeken használják.

 

 

A 84-es és 88-as olimpián Tornado osztályban a lányával indult. “Azt mesélte, hogy eddig minden hajójának volt neve, kivéve a Tornado-t, mert szerinte az egy gép.”

 

Elvströmöt 1996-ban az évszázad Dán sportolójává választották.

2007-ben az ISAF Hall of Fame-ébe került az első hat között.
2016 december 7-én 88 évesen szülővárosában halt meg, az Alzheimer kórral vívott néhány éves küzdelem után.

 

Elvström a világ vitorlázásának egyik legmeghatározóbb alakja volt, nem csak eredményei, hanem találmányai által is.