Mióta a hajók a foiloknak köszönhetően kiemelkedtek a vízből, a vitorlázás sokkal izgalmasabbá, egyúttal azonban sokkal veszélyesebbé is vált. Aarhusban szinte szó szerint „repkednek” a Világbajnoki érmek és az olimpiai kvóták.

 

Az első „igazán komoly szerencsétlenség” bekövetkezése Thomas Zajac szerint pusztán idő kérdése. És amit Zajac „igazán komolynak” titulál, azt „nagyon, nagyon komolynak” kell érteni. A vízből kiemelkedő kormányok, svertek és a víz felszínén szabadon sikló szárnyak már eddig is okoztak néhány „kvázi” közepesen súlyos balesetet, mióta a hajók – már az olimpiai osztályokban is – a foiloknak köszönhetően egyre nagyobb sebességgel és egyre magasabban siklanak a víz felett. Ha a legénység valamelyik tagja a vízbe kerül, a foil szó szerint könnyedén összevagdoshatja. Egy dán vitorlázót hatvan öltéssel varrtak össze, egy olasz vitorlázónőt pedig negyvennel. Egy amerikai négy ujját veszítette el – ez utóbbi esetnek Zajac szemtanúja volt. „Próbáltuk megkeresni a levágott ujjakat a vízben, de sajnos nem bukkantunk rájuk.” – mesélte.

 

Thomas Zajac (32) az utóbbi 10 év legsikeresebb osztrák nyári olimpikonja. Tanja Frankkal 2016-ban Rioban bornzérmet szerzett a Nacra-17 osztályban – Ausztria egyetlen olimpiai érmét az említett időszak során.

 

De hogyan lehet megúszni sérülés nélkül? Zajac nem arról híres, hogy „behúzza a féket”. Épp ellenkezőleg, megszállottja ennek a sportnak. „A vitorlázás már önmagában valami hihetetlen szabadságérzetet ad, és ezt csak megsokszorozza a foilos „repülés” élménye.” Ez a napos oldala. Az árnyékos pedig a kockázat. A bukósisak viselése magától értetődően kötelező. „Babsi sisak” – folytatja Zajac – „a horpadásai miatt már eleve úgy néz ki, mintha jégverés áldozatává vált volna.” A foilos hajók könnyedén elérik a 70 km/h sebességet. A kísérőmotorosok zömét fel kellett turbózni, hogy tudják tartani a vitorlások sebességét.

 

 

Ezek a rendkívüli „repülő” hajók az Amerika Kupán mutatkoztak be 2013-ban San Franciscoban. „Ott a döntőben páros versenyt vívnak a hajók, az még simán menedzselhető.” – véli Zajac. De egy világbajnokságon vagy világkupa versenyen gyakran hajók tucatjai versenyeznek egyszerre a pályán. Az ütközés kockázata ezáltal nagyságrendekkel magasabb. És a tragédia könnyen megtörténhet, ha az ütközés következtében az egyik hajó felborul, a másik viszont nem. „Mert akkor a foilokon továbbsikló hajó pontosan fejmagasságban érkezik.” – fejezi be Zajac.

 

Az eredeti cikk német nyelven a itt olvasható.