Ha lehetne választani, milyen hajóban szeretnék versenyezni, az egyik biztos választásom a TP52 lenne.

 

A mai hajók szépek, letisztultak, ráadásul komoly és erős mezőnyökben szoros versenyeket vívnak a jól megalkotott “box rules”-nak köszönhetően.

 

Az érvényben lévő szabály szerint egytestű, egyárbócos, max 15,85 méter hosszú, 4,43 méter széles, 3,5 méter merülésű és minimum 6975 kg súlyú hajókról beszélünk, amelyek bulbája max. 3800 kg lehet.

 

Az osztály története 2001-ben indult, abból az elgondolásból, hogy kéne valami ebben a méretben, amivel a versenyzés nem előnyszám adási rendszer alapján zajlik, hanem úgy, mint az OD osztályoknál. Hittek benne, hogy bár ekkora méretű hajók esetében a tulajdonosok már szeretnek egyedi hajókkal versenyezni, valójában elég sokan vannak, akik a jó versenyzés kedvéért hajlandóak beáldozni ezeket az elképzeléseiket és határt szabni az egyediségnek. Talán ez is az oka, hogy nem one design a hajó, hanem egy szoros dobozszabály alapján építhető. Ez egy kellemes középút.

 

A TP52 osztály gyorsan 20-25 taggá bővült, ami azt hiszem, elég jó szám. Egyébként bárki tag lehet, ha van Tp52-je vagy éppen fejleszt egyet. No meg ha kifizeti a 8000 dolláros éves díjat. A jelenlegi mezőny 10 nemzet hajóiból áll össze. A versenyek fókusza csakhamar átcsúszott az USA-ból a Mediterániumba. A MedCup mint mágnes vonzotta a mezőnyt.

 

Tekintve, hogy itt is és más minőségi vitorlázást nyújtó területeken sok 52-es versenyzett IRC előnyszámadás alatt, logikus lépésnek tűnt, hogy ezeket a hajókat is bevonják a flottaversenyzésbe – azzal a tudattal, hogy az előnyszám adási rendszer változásaira kidobott pénz és a bárokban ezzel kapcsolatosan eltöltött idő helyett sokkal érdekesebb költséghelyekre lehet a pénzt elhelyezni, ha azt a valódi teljesítmény növelésére és a versenyzés javítására költik.

 

 

Ebbe a koncepcióba két lábbal rúgott bele a gazdasági válság és a tagok száma 2009-ben 12-re csökkent. 2010-ben is hasonló létszámmal ugyan,  de már lépéseket tettek a hajó korszerűsítésére. 2011-ben egy teljesen átdolgozott TP52 szabályt vezettek be.

 

 

A 2011-es TP52 rendelkezett azokkal a tulajdonságokkal, hogy mind a flottaversenyen, mind az előnyszámos versengésben versenyképes legyen. Többek között a bowsprit, a squerehead nagyvitorla, a kizárólagosan a keel-ben elhelyezett ballaszt, a kisebb vízkiszorítás és a nagyobb vitorlafelület következtében gyorsabbá és még szórakoztatóbbá vált. És ami nem kevésbé fontos, az egyik leginkább értékesíthető hajó a használt hajó piacon.

 

A válság alatt az Audi MedCup összeomlott. Három tag, Doug DeVos, Alberto Roemmers és Niklas Zennström úgy döntött, hogy támogatnak egy új 52-es versenysorozatot a meglévő IRC és egyedi versenyekre épülve. Létrehozták a 52 Super Series-t, ami gyorsan összeállt. 2014-ben létrehoztak egy céget, ami a sorozatnak struktúrát ad.

 

 

2012-ben bevezetésre került a Wild Card meghívás, amely lehetővé tette a az IRC-re optimalizált TP52-eseknek, hogy ne kelljen teljes egészében visszatérniük a dobozszabályhoz. Ez jó néhány tulajt vezetett be az osztályversenyzésbe. A cél valóban az is volt, hogy elég hajó gyűljön össze a versenyekre. 2012-ben 5-8 hajó, míg 2013/14-ben 6-9 hajó állt rajthoz. Ezzel párhuzamosan a gyorsabb és modernebb kinézetű hajók érdekében a szabályrendszert elkezdték átdolgozni, ami 2015-re lett kész.

 

folyt köv….