Az Ultim 32/23 osztály:

Az Ultim 32/23 a 100 lábas verseny trimaránok osztálya. Az osztály eddigi története igen rövid. 2015 júniusában a Team Banque Populaire, a MACIF és a Sodebo csapatok megalapították az Ultim Közösséget, és kidolgozták az osztályelőírást, amelynek legfontosabb megkötése, hogy a hajók hossza nem lehet több 32, szélességük pedig 23 méternél. Az osztályelőírás ettől eltekintve meglehetősen rugalmas, tartalmaz évente és 4 évente módosítható egyéb szabályokat, de a 32/23 méretkorlát kőbe van vésve. A Francia Vitorlás Szövetség 2018. január 29-én hitelesítette az osztályelőírást, ettől kezdve létezik hivatalosan az Ultim 32/23 osztály.

 

A jelenleg zajló  Brest Atlantiques az első verseny, amelyet kizárólag ennek az osztálynak rendeznek. Az osztály jelenlegi 5 hajójából 4 állt rajthoz (az IDEC Sport 3 inkább Mauritán rekordot döntött helyette, a Banque Populaire IX pedig gyakorlatilag megsemmisült a 2018-as Route du Rhumon – az új hajó már épül, várhatóan 2020-ban kerül vízre). A pálya nem kicsi, 14000 mérföld a Brest – RioFokváros – Brest útvonalon. Kicsit több mint egy fél földkerülés, de csak az Atlanti Óceánon zajlik. Írásunkkor éppen a fokvárosi pályajelet kerülik. De mi történt eddig, mert nem volt eseménytelen ez a két hét, amióta kergetik a lovakat. Tulajdonképpen négykezes verseny, de mégsem. Tudniillik van minden  hajón egy harmadik ember is, egy sajtós, akinek az a dolga, hogy fotókkal, videókkal és szöveges beszámolókkal folyamatosan dokumentálja a kihívást.

 

Kezdődött azzal, hogy két nappal halasztani kellett a rajtot a Biscaya öbölben uralkodó szélviszonyok miatt. Végül  2019. november 5-én, délelőtt 11 órakor elrajtolt a mezőny. Másnap, nem sokkal a rajt után az Edmond de Rotchild fedélzetén Charles Caudrelier (mellesleg kétszeres Volvo Ocean Race győztes) már szeretett volna lassítani, mert nehezen viselte a 30 csomó körüli száguldást a trimaránnal.
Elképzelhető, milyen lehet a menet, ha még ő is….

 

Később kezdődtek a bajok. Először a MACIF középső kormánya ment gallyra egy víz alatti ütközéstől 11.09-én. Majd az Edmond de Rotchild középső uszonyának emelőszárnyaival történt ugyanez 11.11-én. Jelzem, akkor épp ők álltak az élen (1. Edmond de Rotchild, 2. MACIF). Az Edmond de Rotchild Salvador de Bahián állt ki szerelni 14 órát, míg a MACIF  később Rióban dekkolt, de jóval kevesebbet (mindössze 2-3 órát), mert kölcsönkaptak egy középső kormányt a Banque Populaire-től. Így felborult a sorrend és a Sodebo jelentős előnyre tett szert.

 

De… délkeletről egy magasnyomás érkezett dúvad széllel, a Sodebo pedig későn reagált rá, és hogy kikerülje az ötvencsomós kreuzot, kénytelen volt visszafordulni és az útirányán jelentős távolságot visszafelé haladni, így végül visszaállt az eredeti sorrend. 1. Edmond de Rotchild, 2. MACIF, 3. Sodebo, 4. Actual Leader.

A Sodebo a Fokváros felé vezető úton 11.17-én szintén egy víz alatti tárgynak ütközött és elvesztette a jobb testen lévő kormányát, majd másnapra a jobb test sérült hátsó vége is kompletten leszakadt. Le is lassultak egy időre és így az Actual Leader meg tudta előzni őket. Fokvárosban terveznek kényszermegállást.

Tegnap, 20-án este 8 után nem sokkal az Edmond de Rotchild vette elsőként a fokvárosi pályajelet. A MACIF ismét megállt szerelni, mert a bal oldali foil emelőrendszerével vannak bajok. Így végül az Actual Leader fordult másodikként, 11 órával lemaradva az Edmond de Rotchild mögött. A Sodebot várják Fokvárosban.

 

 

Maxi Edmond de Rotchild:
Hosssz: 32 m
Szélesség: 23 m
Merülés: 4,5 m
Árbóc: 37 m
Vitorlafelület bő szélben: 650 m2
Vitorlafelület kreuzban: 450 m2
Legénység: Franck Cammas, Charles Caudrelier
Haditudósító: Yann Riou
2017. július 17-én bocsátották vízre. A 2018-as Route du Rhum versenyen súlyosan megsérült. Az újjáépítést követően 2019. május 23-án került vízre újra. Az idei Rolex Fastnet Race abszolút győztese, több mint négy órát javítva a korábbi rekordon.

 

 

Trimaran MACIF:
Hossz: 30 m
Szélesség: 21,5 m
Merülés: 4,5 m
Árbóc: 33,5 m
Vitorlafelület bő szélben: 650 m2
Vitorlafelület kreuzban: 430 m2
Legénység: Francois Gabart, Gwénolé Gahinet
Haditudósító: Jérémie Eloy
2015. augusztus 18-án bocsátották vízre. 2015-ben megnyerte a Transat Jacques Vabre-t, 2017-ben szóló földkerülő rekordot állított fel (42 nap, 16 óra, 40 perc, 35 másodperc), az idei Rolex Fastnet Race-en pedig második helyen ért célba az Edmond de Rotchild mögött.

 

 

 

Sodebo Ultim 3:
Hossz: 32 m
Szélesség: 23 m
Merülés: 4,5 m
Árbóc: 34 m
Vitorlafelület bő szélben: 700 m2
Vitorlafelület kreuzban: 450 m2
Legénység: Thomas Coville, Jean-Luc Nélias
Haditudósító: Martin Keruzoré

2019. március 18-án bocsátották vízre. Az ide Rolex Fastnet Race-en állt rajthoz először, ott harmadik helyen futott be. Ez a második versenye.

 

 

 

 

Actual Leader:
Hossz: 31 m
Szélesség: 21,2 m
Merülés: 4,5 m
Árbóc: 35 m
Vitorlafelület bő szélben: 663 m2
Vitorlafelület kreuzban: 444 m2
Legénység: Yves Le Blevec, Alex Pella
Haditudósító: Ronan Gladu
2014 májusában került először vízre, még Sodebo Ultim 2 néven. A jelenlegi csapat 2018 márciusában vásárolta meg. Az ide Rolex Fastnet Race-en negyedik helyen futott be.