A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye. Mégis van még mit fejlődniük a versenyzőknek, a versenyrendezőknek és a bíráknak egyaránt.
Persze tudom, hogy mindig lehet fejlődni, de a kézenfekvő hibákra szerintem érdemes minél előbb megoldást találni. Bízom benne, hogy valamilyen formában segítséget tudunk nyújtani ebben, ezért is szántam rá magam ennek cikksorozatnak a megírására.
Kezdem az engem leginkább piszkáló dologgal, ami a navigációs fények hiányával vagy helytelen használatával kapcsolatos. Felmerült bennem a kérdés egy éjszakai rohanás során, hogy miért vannak olyan hajók, amelyeknek vagy egyáltalán nem égnek a navigációs fényei, vagy égnek, de helytelenül, mert mindent felkapcsolnak, mint egy jobb csilláron. Ennek utána is kérdeztem a versenybíróságnál, mert az volt az érzésem, hogy ez azért fordul elő ilyen mennyiségben, mert a „látni és látszani” szabálynak sokan csak az egyik felét tartják fontosnak – azt, amelyik számukra kedvező – és ezt szankcionálás hiányában büntetlenül meg is tehetik.
Példaképpen tudom felhozni a Bol’Dor pár évvel ezelőtti versenyét, amelyen Russell Coutts (nem hiszem, hogy be kellene mutatni) valami technikai hiba miatt nem tudta használni a navigációs fényeit. A zsűri természetesen gondolkodás nélkül kizárta, ő pedig szó nélkül tudomásul vette és elfogadta a büntetést.
Mi ebből a tanulság?
Egyrészről lehet valaki bármekkora vitorlázó, a tények makacs dolgok, nem kell feleslegesen ügyet csinálni és a vélt igazunk megvédéséért keresztes háborút indítani.
Másrészről attól, mert valaki hírneves vitorlázó, nem helyes az illetőt piedesztálra emelni, hiszen rá is ugyanúgy vonatkozik az összes szabály, mint bárki másra. Sőt valójában sokkal inkább tiszteletben illene tartania azokat.
Harmadrészt, ha azzal az indokkal nem büntetünk meg hajókat, mert nem tudjuk az egész mezőnyt ellenőrizni, akkor
- ne rakjunk csak néhány kiválasztott hajóra gps-t, mondván, hogy a mezőny összes hajójára nem lehet. A logika szerintem mindkét esetben ugyanaz.
- nem jutunk előbbre a szabályok betartatásával, mert a versenyzőknek szankcionálás hiányában semmilyen „kézzelfogható” érdekük nem fűződik hozzá, hogy betartsák azokat.
Én megoldásnak tartom a motorost két versenybíróval. Persze erre is vannak ellenérvek, hogy ember legyen a talpán, aki egy Kékszalag éjszaka után versenybíróként nem vívja ki a haragját a megbüntetett versenyzőknek, de erről meg az a véleményem, hogy a szabályokban sehol nincs leírva, hogy a navigációs fények hiánya nem jár büntetéssel, ha mondjuk lemerült az aksi, zárlatos lett a kábel, kiégett a körte vagy a haver véletlenül lekapcsolta. Ha nincs, akkor nincs és kész.
Ha meg mindent felkapcsolunk egy hajón (navigációs fények, horgonyfény, motorfény) akkor igaz, hogy jobban látszunk, csak nem tudják eldönteni rólunk, hogy motorral megyünk, ergo nem vagyunk versenyben, vagy versenyzünk, csak nem értünk hozzá, esetleg motorral megyünk miközben horgonyon állunk – ami, lássuk be, viszonylag képtelenség. Mindenféleképpen félrevezető, és mint ilyen, nem teljesen úri. Persze nem az a probléma, ha valaki egy manőver vagy szerelés idejére felgyújt plusz fényeket a hajóján, hanem ha azokat következetesen égeti egész éjszaka.
Szeretném, ha kifejtenétek a véleményeteket itt a cikk alatt, hiszen tulajdonképpen a Kékszalag Rólatok szól, értetek van, és az a cél, hogy a verseny végén a 600 hajóból 600 úgy érezze: „jó volt”.
Sziasztok!
Szerintem ez egy nagyon fontos kérdés, kellene róla beszélnünk (írnunk) többször is. Már több Kékszalagon is láttam, hogy mindenféle navigációs fény nélkül mennek hajók, vagy valamiért csak a horgonyfény van felkapcsolva. Sőt olyan is volt, amikor rendező motoros ment el mellettünk, a „sötétben úszó” hajó 1-200 méterre volt de nem történt semmi. Nem fair, hogy van aki többször is ellenőrzi/javítja a fényeket verseny előtt, berakja a nehéz aksit, míg más fütyül az egészre. Valóban több száz hajónál nehéz ellenőrizni az összes versenyző egységet, de szerintem ha párat kizárnak ezért – és ez nyilvánosságot is kap – akkor az komoly figyelmeztetés a többieknek is. A másik gond a fények hiányával, hogy ez baromi veszélyes. Többször is ült már valaki nálunk a verseny alatt egész hajnalig az orrban és egy erős zseblámpával pásztázta időnként a vizet. Borús, esős éjszaka volt, nem láttunk sokat, viszont fújt a szél, tempósan haladtunk, ha egy másik hajó hasonló sebességgel jön szemközt a lehetséges reakcióidő nem biztos, hogy elég a baleset elkerüléséhez. Tértem ki én már az utolsó pillanatban, noha nekem volt útjogom. Persze ez nappal is előfordult, de akkor legalább volt időm felkészülni a manőverre… Szóval kell erről beszélni, mert előbb-utóbb nagy baj lehet belőle, különösen mert a szalagon nagyon különböző méretű hajók indulnak. A mi 25-ös Jollénkat például simán kettévágná egy sebesen haladó 40 lábas hajó. Ráadásul ezek a dolgok azok, amelyek a tisztességesen versenyző emberek kedvét elveszi az egésztől.
Köszönöm, hogy ezt megírtad!
Általánosságban siralmas a hajósok ismeretei a fényekről, a felét meg kellene buktatni HSz-ből.
Abszolút egyetértek, ki kell zárni a nem megfelelő állapotban versenyző hajókat, mert úgy tűnik, magyar hajós csak ebből tanul.
A teljes lopakodó üzemmódban hajózást én is kizárással büntetném. De a HSZ szerinti szabályos fényektől én is el szoktam térni két okból. Egyrészt az árboc tetején a horgonyfényt mindig égetem éjszaka, haladás közben is. Egyszerű oka van: az világítja meg a windexet, márpedig szükségem van rá hogy lássam, pontosan merről fúj a szél. Ez szerintem nem veszélyes magatartás. Másrészt talán két ízben előfordult, hogy a farfényt leoltottam haladás közben. Ez a nagyon durva árvaszúnyog támadások idején volt, amikor egy lélegzetvételre kettőt lenyeltem a dögök közül, és jöttek a fehér fényre mint az őrültek. Tudom hogy ez már megkérdőjelezhető, adott esetben én így döntöttem.