Az elmúlt több, mint egy hónap alatt több hetet vitorláztunk Új-Zéland északi szigetének szigetvilágában.




Bay of Island



Bay of Island

December közepén a Bay of Island szigeteinél vitorláztunk, ami az egyik legnépszerűbb vitorláshely Új-Zélandon. Sokok szerint ’sailing paradise’. A Bay of Island vitorlás központja Opua, ahol az Opua Marina is található. Az Opua Cruising Club hetente rendez versenyeket itt, illetve a Marinában található klubházban minden héten vannak összejövetelek. Nagyon aktív itt a vitorlásélet! Jövő héten lesz például itt a híres SAILING WEEK, amit évek óta minden januárban szerveznek és nagyon népszerű rendezvény.

Weboldal:

Bay of Islands Sailing Week

Ide mi is megyünk természetesen. A marina és az összes bója foglalt már előre, és nekem is jóval előre kellett foglalnom helyet.

A Bay Of Island szigetek központi helyén a Motuarohia sziget található, ahol mi is horgonyoztunk. A Cooks öbölöt választottam, ahol Cook kapitány is horgonyzott több, mint 200 éve. Itt nevezte el az öblöt Bay of Island-nak, mivel ez az öböl tele van szigetekkel. Közel 150 sziget található itt és ezek a szigeteken nincs szálloda, kaszinó és egyéb fejlesztett turista hely. Ezek a szigetek a természeté (túlnyomó nagy részük nemzeti park), igaz néhány sziget magán sziget, de ezeken is vannak nemzeti parkok, ami látogatható a nagyközönség által.

Az öbölben található Russell is, ami az első telepes város volt Új-Zélandon és ide is ellátogattunk természetesen. Russel-lel szemben az öböl másik oldalán Paihia város fekszik, ami a térség turista és közigazgatási központja. Pahia is egy szép ’régi’ város új-zélandi viszonylatban és itt is nagyon sok a horgonyzó hajó.

Mi több napot a szigetek között vitorláztunk és például a Moturua szigetet is megkerültük. Több öbölben is horgonyoztunk vagy bójára álltunk. Nagyon sok a védett kellemes éjszakai horgonyzóhely van itt.

A személyes nagy kedvencem itt a kék pingvin, ami nagyon gyakran látható az öbölben, igaz nem túl barátságos… A tenger élővilága itt szinte olyan, mint a fehér ember érkezése előtt. A kiwik vagyis az új-zélandiak nagyon vigyáznak a környezetükre, ami irigylésre méltó!

Palackorrú és közönséges delfint mi is láttunk, több alkalommal kísérték a hajónkat. A fókák már félénkebbek, mi sajnos nem látunk, talán majd jövő héten. Többféle bálna is előfordul a térségben: a púposhátú, a Bryde’s és a gyilkos bálna.

Nagyon sok madár is van az öbölben. A kedvencem a piros csőrű barátságos ’oystercatcher’ maori nyelven Torea. Található itt többféle papgály: a kaka és a kakariki is, sőt éjszaka a kiwi madár is megfigyelhető! Emellett nagyon sokféle sirály, ’gull’, ’heron’ és egyéb tengeri madár is van a part közelében a tengeren nagyon jól mutatják hol is vannak a halak.

A Cape Brett megkerülése után fél nap alatt levitorláztunk Whangarei-be. A Brett fok közelében több kis sziget található: Bird Rock (maori nyelven Mahenotapuku Rock), a neve is mutatja, hogy sok madár lakja. A leghíresebb sziget is a Piercy sziget (maori nyelven: Motukokako sziget) a környéken, ahol a ’Hole in the Rock’ található. Egy hatalmas lyuk a sziklában, amin át is lehet akár hajózni.

Egész éjjel jó széllel igaz széllel szemben vitorláztunk tovább a következő szigetek a ’Poor Knights’ szigetek felé. A Poor Knights szigetek egy természetvédelmi terület, ami az egyik legjobb búvárhely Új-Zélandon. Mi nem álltunk meg, mert siettünk Whangarei-be, ahol a karácsonyt szerettük volna tölteni.




Felhajózás a folyón



Whangarei

Whangarei egy folyóparton fekszik. Először körülbelül 7 tengeri mérföldet kell vitorlázni egy nagyon zárt, védett és nagy kiterjedésű öbölben, a Whangarei Harbour-ban, majd utána 2-3mérföldet kell motorozni fel a folyón. Az árapály táblázatot ajánlott ellenőrizni, mivel a folyó felső szakaszán, ahol sekélyebb a folyó található a legtöbb marina és boatyard. Mi a Riverside Drive Marina-ba szerettük volna beállni, ami a város szélén található. Ide csak a dagály előtt egy óra után és a dagály után egy óráig lehet behajózni, mert a mi hajónk merülése 2,1 méter.

A Riverside Drive Marinában daruztuk ki a hajót és végeztük el rajta a szokásos éves karbantartás: alapozó és algagátló festés a héjon és a propelleren. Emellett több napon át több apró karbantartás is végeztünk. A marinában töltöttük a Karácsonyt is.




Auckland a vízről




Marinánk


p1000746.jpg


A marina hangulata


p1000751.jpg


A város látványa a marinából



Auckland

Innen Aucklandba vitorláztunk le egy fél nap alatt, ahol a szilvesztert töltöttük.

Auckland a vitorlázás fővárosa. Mi a legrégebbi és legnagyobb marinába álltunk be a Westhaven-be, ami a város központja közelében található.  A marinában közel 1500 hajó fér el, a mi S mólónk volt a magyar móló, itt négy magyar hajó is volt! (Direkt ideálltunk mi is a találkozások miatt.)




Zöldkagyló vacsora


p1000878.jpg


Great Barrier sziget egy öble



Hauraki öböl

10 napra kifutottunk egy csapattal a közeli Hauraki öböl szigetvilágát felfedezni. Rangitoto sziget, Motutapu sziget, Waiheke sziget, Great Barrier sziget, Kawau sziget

és ismét a Waiheke sziget volt az útvonalunk.

Minden szigetnek és minden öbölnek meg van a varázsa. Rangitoto sziget csupán 600éves, egy vulkán kitörés eredménye. Fel lehet sétálni a kráterig, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik az öbölre és Auckland-re. A Waiheke sziget a borjairól híres és a kellemes hosszú aranyhomokos strandjairól. A Great Barrier sziget a környék legnagyobb szigete, de csupán 750 ember él rajta. Az egész sziget nemzeti park, mint az itteni szigetek többsége. Itt is nagyon vigyáznak a természetre az új-zélandiak és nem épülnek ’fejlesztések’ itt sem. A forró vizes patak lett a Great Barrier szigeten a csapat kedvence, de természetesen a vízesés, a kilátók és egy 400éves kauri fa is emlékezetes volt.

Több alkalommal ettünk ’red snapper’-t, ami a legfinomabb és legnépszerűbb hal Új-Zélandon. Volt olyan eset, hogy a halászok adták ajándékba. Az Új-Zélandiak közismertem nagyon kedvesek, segítőkészek és nyitottak.

A túra ’slágere’ a zöld kagyló volt. A Great Barrier-en kagyló fesztivált tartottak január 15.-én, mint minden évben. Elkezdtük hát mi is szedni és enni. A helyi őslakosok, a maorik gyakran csak nyersen eszik a zöld kagylót, amit érdemes megkóstolni, de szerintem főzve jobb. A helyi szabályozás értelmében 25darabot szedhet minden ember egy nap (van olyan térség ahol 50 darab a limit), ami bőven elég! Szinte minden nap ettünk kagylót, nem lehetet megunni.

Az öbölben több alkalommal láttunk delfineket, akik néha követtek is. Igaz nem annyira hosszan, ahogy a Földközi-tengeren szoktak a delfinek.




Propeller algagátlózás


p1100686.jpg


Csiszolás után, festés elött



KARBANTARTÁS

December közepén az Opua Marinában egy hetet töltöttünk és elvégeztük a legszükségesebb karbantartási munkálatokat. Opua Új-Zéland legészakibb marinája és a legészakibb be- és kilépő kikötője, ahol a formalitásokat el lehet végezni.

Opua-ban van egy kis boatyard, ami már tele is volt, ezért nem itt daruztattuk ki a hajót.

Whangarei-ben több boatyard és több marina is található. Ez a város a megye központ és egy nagyvárosnak számít, ezért is a legtöbb jachtos itt daruztatja ki a hajóját és mi is ezt tettük. Én a Riverside Drive Marinát választottam a több marina közül, mivel közel van a városhoz és nagyon jól felszerelt.

A mélységmérőnk szenzorja már hónapok óta nem megbízhatóan működik. Vettünk egy másik szenzort és most, hogy kidaruztuk a hajót végre beszerelhettük az új szenzort a 15 méter hosszú kábelével. A kábel befűzése nem ment könnyen. Szerencsére hosszú és vékony a kezem, így elértem minden pontot , ahol a kötegelő szalagot szét kellet vágni, majd később vissza tudtam tenni a kötegelő szalagot. Emellett vékony vagyok, így könnyen befértem a hátsó rekeszbe, ahonnan a kormányállás alatt húztuk be a kábelt.

A horgonycsörlő éves karbantartását is elvéheztük. Szétszedtük és letisztítottuk róla a régi koszos zsírt. Ezután speciális folyadékkal letisztítottuk. Majd vékonyan csörlőzsírral ismét bekentük a részeit. Az iszapos láncról gyakran belekerül a kosz és az iszap a csörlő belsejébe, pedig zárt és nem lehetne neki belekerülnie, ezért fontos 1-2évente szétszedni, ellenőrizni és tisztítani.

A marinába visszadaruztuk a hajót a folyóba.

Én a parton voltam és kötöttem le a hajót, amikor hallottam.

–       Áron nem indul a motor! – kiáltotta Szilvi.

Nem éppen a kedvenc mondatom ez. Ugrás be a hajóba. Ugrás le a kabinba. A motor akku nem forgatta meg az indító motort. Valamiért az akkumulátor lemerült. A motor indító akkumulátor főkapcsolóját lekapcsoltam azonnal.

Majd elővettem a műszert és elkezdtem mérni az akkumulátort.

–       10,8V az akkumulátor feszültsége. Hát ez kuka. – mondtam Gyulának és Szilvinek.

Mi az oka? Miért történt? Van valahol valami hiba. Elkezdtem a kábeleket ellenőrizni. Fél óra múlva még nem találtam meg a hibát. A dagálynak már vége, ma már nem futunk ki.

Később a hibát megtaláltam. A balhátsó rekesz alján egy kevés víz volt, amibe belelógott egy nem szigetelt kábel csatlakozó. Rövid zár… Szétszedtem, átmostam édes vízzel a sós vizes csatlakozót, majd átszárítottam. Ez egy konstrukciós hiba az Oceanis-on, nem az első, amit találtunk a hajón.





HAJÓBEMUTATÓ: Tayana 37

Ez az egyik legsikeresebb túravitorlás hajó. Bob Perry (USA) tervezte és 1975-től gyártják és még mindig gyártják főleg az Amerikai piacra! Kb. 600 darabot gyártottak le idáig. A túlnyomó részével még vitorláznak, ami mutatja Bob valódi sikerét.


A tervezés:

1. ‘

traditional double-ender hull

’ vagyis magyarul ezt úgy fordítanám, hogy ‘hátul zárt kokpites’ Ennek köszönhetően a nagy hullámok kevésbé csapnak be hátulról és a kormányállás száraz legtöbbször.

2. ‘

full keel

’ vagyis magyarul ezt úgy fordítanám, hogy ‘hosszított tőkesúlyú’ vagy ‘végig tőkesúlyos’. Emiatt nagyon stabil a hajó, vagyis nehezen borul fel!

3. ‘blowsprit’ vagyis plusz 5 lábas orrsudár van rajta, ami miatt nagyobb vitorla felület fér el rajta és gyorsabb.

4. Kis méretű kormányállása van. A hullámos óceánon a becsapó hullámok kevésbé töltik meg és nagy viharban, és biztonságos. Hátránya, hogy emiatt nem túl kényelmes.


Építése:

A hajó építése Tajvanon történt a Ta Yang Boatyardon. Először a típus a ‘CT37’-es nevet kapta. Többféle belsőelrendezéssel lehetet megrendelni és emellett lehetet ‘cutter’ és ‘ketch’ közül választani. 1979-ben nevezték át Tayana 37-nek a hajót. Manapság kis számban gyártják csak, de használtan könnyen lehet venni, mert sok van a piacon. Főleg az USA-ban. Építési anyaga solid GRP (vastag üvegszálas héj).


A Tayana 37-es egyetlen egy darabjával sem történt soha szerkezeti meghibásodás!

Ez nagyon ritka manapság már! Ezért is merem ajánlani ezt a típust óceáni túravitorlásnak. Ezt a hajót nagyon erősre építették, emiatt is nagyon sokan használják ‘

blue water cruising

’-ra vagyis magyarul óceáni vitorlázásra. Sőt nagyon sokan ezzel Földet kerültek és kerülnek. Azért is írok most a rovatomban pont erről a hajóról, mert sokszor kapok olyan e-mailt, amiben a tanácsomat kérik arról, hogy milyen az ideális Földkerülő hajó. A válaszom: olyan, mint a Tayana 37-es.

A belső bútorzat magas színvonalú, a fedélzet teak fa borítású és a hajó forma ’klasszikus’, az összkép csodálatos, gyönyörű vitorlás! Könnyű beleszeretni!


További előnyei:

1. A sebessége átlagos vagyis 5-6csomó, de mivel ez egy nehezebb és régebbi vitorláshajó, ezért ez jónak számít.

2. Könnyű kezelni, kevésbé tapasztalt vitorlázóknak tipikusan jó első óceáni hajónak.

A Tayana 37 tulajdonosok nagyon összetartanak. Létrehozták a ‘Tayana Owners Association’-t és van egy weboldaluk is, ahol minden kérdésre a típussal kapcsolatban választ kaphatunk.

Tayana Owner Group Website:

http://tognews.com

Tayana Yachts:

http://www.tayanayachts-uk.com



Tayana 37 paraméterei:

Maximális hossza: 42′ (orrsudárral)

Hossza: 36′ 8″ (orrsudár nélkül)

Vízvonal hossza: 31′ 0″

Szélessége: 11′ 6″

Merülése: 5′ 8″

Vízkiszorítás: 22,500 lbs.

Ballaszt: 7,340 lbs.

Vitorlafelület (Cutter): 861 sq. ft

Vitorlafelület (Ketch): 768 sq. ft

Üzemanyagtank: 90 US. Gal

Víztank: 100 US. Gal.

A hajó ára: 55-115e USD. A szomszédunk Opua Marinában a Madrona nevű Tayana 37-esét 35e USD-ért vette Mexikóban, de ez tényleg nagyon alkalmi vétel volt!

A Tayana 37-es után építettek nagyobbakat is, a következő méretekben: 42láb, 48láb, 52láb, 54láb, 55láb, 58láb és 64láb.