Egy szép nap a “vízen”

17-es csarnok CO1-es stand – Magyarország!

A Boot Düsseldorf Európa legnagyobb hajókiállítása. Tavaly például 1581 kiállító mutatta magát nettó több, mint 87 ezer négyzetméternyi területen. A számok idén sem lehetnek kisebbek. 2012-ben 252 ezren vettek belépőt a nyitvatartás kilenc napja alatt, 16 százalékuk külföldi.

Az első két napon, bár hétvége volt, nem szakadtunk meg a látogatók rohamában. Feltehetően azért, mert kinn rendesen esett a hó. Mindenestre, ahogy azt megtudtam, összesen nem volt ezalatt tizenötezer látogató, ami nagyon kevés. Egy német rendező szerint húszezer lett volna a normális. Mindegy, van még egy teljes hét, hogy a remélt legalább kétszázezer néző összejöjjön.

A magyar stand a 17-es csarnokban van, kifejezetten jó helyen. Szigetstand, vagyis körüljárható, nincsenek szomszédaink, és senki sem szorul háttérbe. A megfelelő csarnokban vagyunk, hiszen a 17-es a vitorlások és azok közül is a kisebb hajók kiállítóterme. Persze nem egészen kicsik, hiszen a környéken, a Dehler, az Elan és a Varianta standokon 40 láb feletti darabok is megtekinthetők, de itt vannak például a különféle német osztályszövetségek kiállított darabjai is (a csarnok túlsó végében), tehát akad itt tőkesúlyos és dingi, verseny és túrahajó bőven és megfelelő arányban.

standhudsc03618.jpg

Jó a hely azért is mert a csarnoknak ez a fele forgalmasabb, mivel közel van az átjáró a 16-osba, ahol szintén a vitorlások dominálnak, és az onnan átérő látogatókat jobbra pislantva megfoghatja a Pata Stradivarius, majd az egész magyar stand látványa.

Nem gondoltam, hogya a szépre sikerült csillogó fadeckes Pata Finn műveltségi próba lesz. Készítettünk hozzá az én marha ötletem alapján egy táblát, amelyre a Pata Stradivarius felirat alatt az szerepel, hogy „Are you Mr. Paganini?” Jópofa ötletnek gondoltam, de az mellbevágó, hogy hányan megkérdezték már (nem magyarok), ugyan ki az említett úriember?

Mindenesetre sokan indulnak úgy neki a magyar standnak, hogy először a szép fadeck vonzza oda a szemüket. Persze nem fadeck, hisz versenyhajó, a hagyományos fa szerkezet ma már túl nehéz és merev lenne a Finnre. „Csak” egy 0,2 mm vastag mahagóni funér a transzparens gél és egy réteg, gyantával átitatottan szintén átlátszó üvegszövet réteg alatt…

Érdemes alaposan körülnézni, mert még a legigényesebb hajóépítők is megsüvegelik a minőséget, amit nálunk látnak.

Szinte hallom: Na, a Ruji már megint túllihegi a magyar hajóépítők dícséretét! De ha Te, aki ezt sóhajtod magadban itt lennél, tuti, hogy ugyanilyen örömmel látnád az elismerő reakciókat a kiállított magyar termékek láttán. Jó érzés ezen a standon lenni Düsseldorfban.

finnescegtablakdsc03630.jpg

Szombaton egy holland hajóépítő és a fia nekem engem kért elismerésük tolmácsolására Scholtz Imrének. Schoyenék a saját termékükhöz nagyon hasonló Scholtz 8.8-ast nézték át alaposan. Ma Petra kapott a hajóra sokadszor önkéntelen bókot, miközben érdeklődőket kísért a fedélzetre. De ezt majd elmeséli maga…

A Style Jacht amúgy is a kis csapat legtapasztaltabb kiállítója, hiszen Scholtz Imre hosszú évek óta szinte folyamatosan jelen van a német és osztrák piacot célzó kiállításokon. Kezdte Tullnban, majd Friedrichshafenban, végül Európa legjelentősebb hajókiállításán a Boot Düsseldorfon a nemzetközi piacokra jutást. Elsősorban az utóbbi két helyen évről-évre megbízhatóan kiállít. Kitartásának eredménye egyre nyilvánvalóbb, és remélhető, hogy a Sudár Regatta és a Scholtz 22-es után a Sudárban megbújó klasszikus stílust kibontó day sailer, a 8.8-as is hódít majd.

Scholtz Petronellát, a mostani közös megjelenés egyik fő szervezőjét a day sailerről, a típusválasztásról kérdeztem.

– A day sailer stílus egyre életképesebb. A vitorlázók nagy részének van valamilyen ingatlanja is a tópart közelében, így igazából csakis jó időben mennek vitorlázni. Vagyis nem alszanak, laknak, élnek a hajón, csak akkor használják, amikor vitorláznak. Egyre többen ébrednek rá, hogy nekik olyan hajó kell, amivel könnyen, gyorsan kijutnak a kikötőből egy jó kis vitorlázásra a szép időben.

– Aki a hajójában lakik is, nehezebben mozdul, mert hiába szép az idő, jó a szél, a napi élet hordalékát kell elpakolni az elinduláshoz. Még súlyosan lustának sem nevezhető, aki ebben nehézkes. Akinek day sailere van jó eséllyel többet vitorlázik!

– Hát mi ezen a kis piaci szegmensen igyekszünk elérni valamit. Mindenesetre úgy tűnik ez növekszik, a lehetőségek lassan, de bővülnek.


– Inkább külföldön?


– Én úgy látom Magyarországon is egyre többen keresnek ilyen hajót. Az első Scholtz 8.8-as szinte a vízre tétele napján elkelt. A hazai vitorlázó szokásoknak is teljesen megfelel ez a hajó. Kérdés ezt mennyire ismerik fel ezt a vitorlázók, mert a trend, a nagy hajógyárak által diktált divat nem ez. Ők természetesen a minél nagyobb hajók, tágasabb belső terek felé terelik a vásárlókat. De otthon is egyre többen keresik tisztán a vitorlázás élvezetét szépségét.

– Talán egyszer túljutunk azon a divaton, hogy valaki a hajója nagyságával a gazdagságát mutassa, ahelyett, hogy a vitorlázás adta valódi örömmel gazdagodna.

– Az biztos, hogy aki egy 35-40 lábas túrahajón ismerkedett meg a vitorlázással, meglepődik, hogy mennyiféle élménnyel nem is találkozott, ami csak egy ilyen, a méreteinek és stílusának köszönhetően víz- és emberközelibb hajóban tapasztalható.

– Én ismerek olyanokat, akik szívesen váltanának, de ahhoz előbb el kéne adniuk a meglévő nagyobb hajójukat. Ez utóbbi otthon egyelőre elég nehezen megy..

sticklmotorosdsc03587.jpg

– Visszatérve a külföldi piacokra, az tény, hogy itt Németországban már sokkal többen keresik tudatosan a maguknak való day sailert. Hollandia lenne még egy új falat, egy piac, amit szeretnénk meghódítani. Elvileg a héten jön is olyan cég embere tárgyalni, akik érdeklődnek a képviselet iránt. Olyan hajókereskedő, aki komolyan gondolkodik azon, hogy felvegye a Scholtz 8.8-ast, illetve általában a Scholtz-hajókat a programjába. Jó lenne, ha ez sikerülne, mert a day sailing reneszánsza is tulajdonképpen Hollandiából indult. Hollandia, Anglia és Franciaország az a három ország, ahol a gyártók kínálatán is lemérhető az érdeklődés a könnyed napi vitorlázás iránt. Nagyszerű, szívmelengető visszajelzés, amikor itt a vásáron feljön egy érdeklődő, alaposan megnézi a Scholtz 8.8-ast, majd azt mondja: „Hiába, ezek a hollandok tudnak hajót építeni!” Nagyon jó ilyenkor egyet érteni, és hozzátenni, hogy a magyarok is, mert ez a hajó itt speciel Magyarországon készült. És ehhez hasonló kellemes félreértés már harmadszor esett meg velem ezen a vásáron…


– Tudatos, eleve a Scholtz-hajók iránt érdeklődők is jönnek?


– Persze. Jönnek olyanok, akiknek már volt vagy van Scholtz 22-esük és ahhoz kérnek dolgokat, vagy már vitorláztak Sudárral és jó hajónak tartják. Úgy tűnik, hogy a német piacon való hosszú és csaknem töretlen jelenlétünk lassan eléri a hatását.


– Úgy tudom a Die Yachtban nagyon pozitív értékelés jelent meg a Scholtz 8.8-asról!


– Igen, velük már akkor folyt egy megbeszélés, hogy elkészítenének egy ilyen tesztet, amikor az első darab még épült. Ahhoz is igazítottuk a vízre tételt, hogy jönnek a tesztelők. Megírták a véleményüket, ami nagyon pozitív lett. Egy-két apróságot kifogásoltak csak, de igazából az is pozitívan jött le, mert annyit írtak, hogy ez vagy az nem feltétlen ugyanannyira jó, mint a többi Scholtz-hajóban. Többen jöttek olyanok, akik ezt a tesztet olvasva lettek kiváncsiak a hajóra, pedig az már bő féléve jelent meg.


– Többen kérdezték tőlem a hajó sebességét, amire én pontos választ nem tudtam adni, de a Sudár Regattánál gyorsabb, ha jól sejtem.


– Igen, elsősorban a magasabb rig miatt, amit már optikailag is megkíván a meghosszabbított hajótest. Ugyan most a kiállításon egy Sudár árboccal állunk, mert késett a francia árbocszállítmány, de ez itt nem feltűnő különbség egy csarnokban.

finnesscholtzdsc03581.jpg


– Összeségében mi a fő célotok ezen a kiállításon?


– Természetesen a hajóeladás, de legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb a kapcsolatok építése. Jó lenne a képviselet terén előre lépni, ha a jövőben már mielőbb területi képviselők állítanák ki a termékeinket, és nem nekünk magunknak kéne ezzel foglalkozni. Tölünk ez sokkal több fáradságot és költséget igényel, és a vásárlóknak is fontos a helyi sajátosságokra gyorsabban és pontosabban reagáló kiszolgálás.


– Segíti-e ezt a célt a társas kiállítás vagy jobb lenne önállóan megjelenni, csak ez egy költségkímélő kompromisszum?


– Segíti, mert az ide látogató azt láthatja, hogy a magyar hajóipar általában is jó minőségre képes, ami sokkal megnyugtatóbb a számukra, mint ha egyedül lennénk. Nem kell amiatt aggódnom, hogy valaki sarkon fordul, mielőtt a Scholtz 8.8-asig jutna. Sőt a többiek minőségi termékei terelik a látogatók, hogy a mi hajónk melletti lépcsőt is megmássza! Plusz az is előnyünkre lehet, hogy különösen jó szívvel mutathatjuk a Stickl elektromos hajtású motorost, hiszen annak műanyag részeit mi gyártjuk. Az ő produkciójuk is erősít minket. Mi pedig mindannyian erősítjük a magyar hajóépítők lehetőségeit, azzal. ha pozitív benyomásokkal távoznak a látogatók a standunkról. Arra fognak emlékezni, és remélem mesélik is majd az ismerőseiknek, hogy tetszettek a magyar termékek. Emellett remélem jól megjegyzik a Scholtz 8.8-ast!