Áron tavaly is indult e két versenyen:

La Trinité – Plymouth

UK MINI FASTNET 6.50


http://www.classemini.com

Mindkettő kétszemélyes verseny, mondhatjuk, hogy a hajók és gazdáik „bemelegítésére” szolgál a hosszú téli álom után. Általában mindenki fáradt és agyonhajszolt, hisz minden az utolsó pillanatban készül el…

Az első Franciaország északi részétől Anglia délnyugati csücskéig tart, tehát lényegében a csatorna átvitorlázása. 280 mérföld (520 km), széltől függően két nap +/- pár óra.


La Trinité – Plymouth 2013

Az idei verseny gyenge bőszéllel indult. Az egyik hajó második éjszaka a lanyha szél idegtépő volta és fáradság miatt adta fel. A csatornában már javult a helyzet, egyre élénkebbé és kedvezőbb irányúvá (fél/negyed) vált a szél. A verseny érdekessége, hogy végig nagyon együtt volt a mezőny, bár a köd miatt nem látták egymást. A kb. 54 órás verseny második és utolsó előtti befutója (ez történetesen Felicity, Áron hajója) között alig több mint 2 óra volt…


(lásd még Áron rövid beszámolóját:

http://meder.hu/konyv2/blog/index.php#464

)


Eredmények:

vit.sz.

versenynév

típus

skipper

idő

832

ABERTS & CO

NACIRA

E. Cochet/D. Beaudart

53:34:00

821

NETWERK

NACIRA

B. Bossyns/A. Francois

54:04:00

755

WE – VAN

NACIRA

Pf. Dargnies/A. de Jacquelot

54:12:00

745

STERED LOSTEK

Mini 6.50

D. Audrain/J. Barnet

54:17:00

472

TECHNEAU PLASTEAU

POGO 2

A. Daval/E. Varin

54:18:00

739

ADELAIDE II

NACIRA

A. Etchandy/C. Salzes

54:26:00

482

EIAO

Mini 6.50

C. Pelissie/F Jambou

54:27:00

455

PETIT AUGUSTE & CIE

POGO 2

J. D’aboville/G. Mouly

54:31:00

549

CHICAMOUR 4

POGO 2

H. Lemenicier/E. Greck

55:00:00

807

CLOUD 9

NACIRA

A. Crichton/B. Scott

55:17:00

440

MINGALABA

POGO 2

V. Madern/B. Culnard

55:17:00

591

MC TECHNOLOGIES

POGO II

F. Blanchard/F. Denis

55:18:00

435

FOKSAMOUILLE

POGO 2

C. Boulenger/S. Watin

55:25:00

663

GULLY VERT

ZERO

B. Verbeke/V. Guyonvarch

56:07:00

585

FREWIND.HU

TIPTOP

A. Meder/J. Fazekas

56:19:00

477

ZOT’CHE

POGO 2

F. Lahuec/E. Bonnichon

58:12:00

833

LOMIG

NACIRA

D. Cloarec/S Gresset

DNF

Plymouth-ban a versenyzők pár napra a Royal Western Yacht Club vendégszeretetét élvezik. Visszakapják telefonjaikat, számítógépeiket, vagy egyéb okosabbnál okosabb kütyüjeiket. Javítják/javíttatják a javítanivalókat, felkészülnek a következő (innen induló) versenyre, vagy aki azon nem vesz részt, a hazatérésre. A verseny előtt ismét szigorúan ellenőrzik a kötelező biztonsági felszereléseket, és ismét begyűjtik a már említett készülékelet (telefon, laptop, stb.), még Chartplotter (térképes GPS) használata sem megengedett.


UK MINI FASTNET 6.50



http://yb.tl/minifastnet2013

Egy táblázatban megadom a nevezők listáját, és a szövegben főleg a rajszámmal fogok hivatkozni a versenyzőkre/hajóikra. Az alábbi két linken a versenyzők és a hajók elő-története tekinthető meg:



http://www.classemini.com/?mode=skippers



http://www.classemini.com/?mode=bateaux


proto

vit.sz.

versenynév

skipper

229

DANSE AVEC LES LOUPS

Axel TREHIN / Arthur NIRMA

679

ROLL MY CHICKEN

Louis SEGRE / Benoit SINEAU

788

CHACAHE

Louis-Marie BILLOT / Matthieu GUILLON VERNE

790

CALBUD

Radoslaw KOWALCZYK / Wojciech SZPOR

791

AGRO650.ORG

Annabelle BOUDINOT / Phillippa Hutton-Squire

794

MAD DOG

Jake JEFFERIS / Andy OLLIVER


series

vit.sz.

versenynév

skipper

438

ARTEMIS

Nikki CURWEN / Lizzy Foreman

481

AVEC FRANCINE

Jean-Louis TOULEMONDE / Lohic TOULEMONDE

566

PANNACOTA

François LAMY Eric LLULL

583

YELLOW FIN

Thomas WEBB / Sandy Macpherson

585

FREEWIND.HU

Aron MEDER Slobodan VELIKIC

655

ONE GIRL’S OCEAN CHALLENGE

Diane REID / Andrew LESLIE

663

GULLY VERT

Benoît VERBEKE / Vincent GUYOMARCH

739

IPAR HEGO

Arnaud ETCHANDY / Bertrand SVILARICH

743

THE POTTING SHED

Pip HARE / Phil STUBBS

785

SEANERGY

Katrina HAM / Oliver Scrimshaw

821

NETWERK

Bert BOSSYNS Amaury FRANCOIS

E verseny-táv az előző duplája, 565 tmf (1046 km). Helyi idő szerint vasárnap délben rajtolnak. Az útvonalat a várható időjáráshoz igazították: először a Conninberg-i világítótornyot kell kerülni (Írország DK-i csücske), utána a Fastnet rock, majd a Bishop’s rock kerülésével kell visszatérni a kiindulási ponthoz.

11 „series” indult a versenyen és 6 „proto”, 4-5 Bf-os szembeszéllel. Hamarosan elindult a sajnálatos események sora is, mely aztán hétfő délutántól drasztikusan megszaporodott a 7 Bf erősségű szél hatására. Talán áttekinthetőbb pontokba szedve felsorolni ezeket:


Események a Twitter-ről és a nyomkövetőből kigyűjtve






2013.05.12. 13:00 CET


  1. 788

    felfüggeszti a versenyt, a reffelhető fok (solent) sérülése miatt.

  2. 788

    javítja a vitorlát, folytatni szándékszik a versenyt.

  3. 788

    hivatalosan feladja a versenyt.

  4. 583

    visszatér Tom térdsérülése miatt.
  5. 5.Hír a kórházból: Tom térde kificamodott, ínszalag szakadás. Ügyesek voltak, hogy vissza tudták hozni a hajót ilyen körülmények között.

  6. 438

    kormánytörés miatt kiáll.

  7. 438

    biztonságosan halad hazafelé, miközben az első hajók elhagyják a szárazföldet és Coninbeg irányába
  8. 8.05.13. 09CET

    566

    ismeretlen okból visszalépett, a Parti Őrség szerint kapcsolatba lépett velük, és minden(ki) rendben.
  9. 9.05.13. 15CET Úgy tűnik, még két hajó visszafordult:

    663

    és

    791

    . Az ok ismeretlen.
  10. 10.05.13. 21CET

    566

    és

    663

    vannak.

    821

    szintén visszafelé halad, egyelőre nem tudni miért… (Bert, Felicity előző tulajdonosa, eddig az élen haladt.)
  11. 11.05.13. 21CET Az első „proto” Coninbeg közelében jár
  12. 12.05.13. 21:30CET

    481

    is visszafordult.
  13. 13.05.13. 22CET A versenybizottságot értesítette az Ír Parti Őrség, hogy

    679

    (csirkeforgató 🙂 kikötni készül Írországban. Még nem tudni feladja, vagy csak ideiglenesen szünetelteti részvételét…
  14. 14.05.14. 02CET

    679

    kapcsolatot létesített a zsűrivel, kora reggel folytatni szándékozzák a versenyt.

    229

    lesz az első Coninbeg-kerülő
  15. 15.05.14. 05CET

    791

    révbeért.
  16. 16.05.14. 11CET

    794

    megállt Írországban. Nem létesített kapcsolatot a Parti Őrséggel, se segítségért, se üzenetközvetítés céljából.
  17. 17.05.14. 11:15CET

    585

    (Felicity/Freewind, Áron/Sloboda) visszafordul, lelassul, 20 perc múlva újra felveszi a jó irányt, de még mindig nagyon lassú. Újabb idegtépő percek, míg a nyomkövető frissül, és úgy tűnik, folytatják a versenyt…
  18. 18.05.14. 13CET

    481

    Newlyn-ban és minden rendben.
  19. 19.05.14. 13CET

    785

    és

    655

    azaz a „lányos hajók”, megfordultak, leírtak egy háromszöget, most ismét célra tartanak.
  20. 20.05.14. 11:30CET

    794

    bejelentette visszalépését: repedések az orrban, kisebb szivárgások. Waterford-ban kötöttek ki, így most biztonságban vannak.

Május 14. 14:30-kor a táv 35-45%-án vannak túl, akik még versenyben maradtak, de alaposan megtizedelődött a mezőny: 5 „series” és 2 „proto” „maradt állva”. A két utolsó „series” (a lányok) furcsa ákom-bákomokat ír le, igen kis sebességgel, könnyen lehet, hogy ott is valami gond van. Ha ez igaz, a 11+6 indulóból lehet, hogy csak 3+2 próbálja végigfutni a versenyt. Estéttől viszont Bf 8-as vihar várható, ez újabb vízválasztó lehet, hisz nem akármilyen hajó és hajós tudja ezt megvitorlázni…

Izgalmas éjszaka elé néztünk (2013.05.14-ről 15 re virradóan), és úgy is alakult:

A lányok, (

655

és

785)

, egyszer csak megindultak, és azóta rendben haladnak.


739

bevitorlázott egy öbölbe, azóta is ott van, így

585

(Felicity/Freewind, Áron/Slobodan) a 2. helyre került, majd 21:30-kor egy időre átvette a vezetést (ez a követőrendszer térképén látszott, a sorrendet mutató list nem jelezte).

A

790

(lengyel hajó) nagyon lelassult, de aztán ismét erőre kapott. Azóta együtt halad a lányokkal.

A Fastrock megkerülése után a követőrendszer Áront (

585

) egy ideig az elsőnek jelezte. Ezt most a komputer butasága okozta, kompenzálva azt, amikor első volt, de másodiknak írták 🙂

A kedd hajnalban Írország DK-i csücskére kötött

679

(csirkeforgató 🙂 ma reggel (szerda) elindult, és nagy iramban halad(azaz 31 órát vesztegelt, kivárta a második vihar végét is).

A lényeg, hogy az éjszakai fagyos-viharos szét nem tizedelte tovább a mezőnyt, és jelenleg 4 „series” és 3 „proto” van versenyben. Hajrá lányok, hajrá fiúk!

05.15. 12CET

794

elindult Waterford-ból, valószínűleg haza.

05.16. 08:30CET Tegnap 12:30 óta a nyomkövető rendszer nem produkált új adatot Felicity/Freewind-ről (

585).

Aki beszerelte a nyomkövetőt, azt írta, az ilyen alacsony hajókon a mostoha körülmények között előfordul jeladó-meghibásodás, ne izguljak, Áron rendben van és dobogós lesz. Való igaz, akkor hátulról kapták a hullámokat…

A jeladó meghibásodása előtt kb. 12 mérföldre volt az első hajótól, és épp sikerült picit gyorsabbnak lennie. Most vaktában tapogatózunk, de reméljük, hogy valahol az első hajók közelében van. Sajnos bejött az előrejelzés, s ezzel együtt a szélcsend is.

Mint tudjuk, a vitorlázóknak két bajuk van: ha van szél, vagy ha nincs szél 🙂  E versenyen mindkettő bejött. Röviden: hosszú még az út hazáig, akár 20 óra is lehet. Valószínűleg már csak utána kapunk hírt felőlük, addig bízva bízzunk…

05.16. 11:30CET !!! Friss hír a twitter-ről !!!


„felicity 2 just contacted the coastguard all is well tracker had failed, current position is about10 miles w of wolf rock”,

azaz minden rendben, kb. 20 mérföldre lehet az eső hajóktól..

Mivel lelassult a mezőny, van időm pár érdekességet elmesélni, persze ezeket csak a nyomkövetőt követve lestem ki, nem tudom, mi van mögötte, de remélem, nem bántok vele senkit: A két lány (

655

,

785

) végig egymást kerülgette, talán kereszt-pár-kapcsolat van köztük, vagy csak púdereznek… 🙂  A lengyel hajó (

790

) végig a lányokat követi, talán ő a gardedám 🙂

Úgy tűnik a „csirkeforgató” (

679

), aki mintegy 30 órát csücsült Írország csücskén, kivárva a második vihart is, most befurakodott a két lány közé, de nemsokára el is hagyhatja őket… Nem semmi ekkora hátrányt behozni, tudhatnak valamit a skipperei, de a hajó se kutya… Ő lehet a 2. „proto” és a 4. „series”.

Hajnali 4-től Felicityre felkerült a korona (az osztályelsőt jelöli). Lehet, hogy csak a rendszer hibája, de lehet, hogy a fogadóhajók híreire alapozva (azoknak, akik nem figyeltek eléggé:

585

jeladója meghibásodott, 05.15. 12:30CET óta nem tudjuk merre jár). Mindenesetre az összevont osztályban is első. Ha ez igaz lenne, a második abszolút befutó is „series” lenne. Talán nagy szélben már nem számít olyan sokat a hajó „hight-tech” volta? /Nos, rendszerhiba volt, miután a várható két hajó futott be elsőnek./

05.17. 06:30CET a Twitter-ről


„pip is in sight coming across the harbour with reasonable speed but there is a patch of zero wind at finish”

A nyomkövető szerint befutott az első mini, ami nem „proto”, hanem „series”:


743

THE POTTING SHED Pip HARE / Phil STUBBS 17/05 07:01

Ekkor vált biztossá, hogy Felicityre a korona csak a komputer butaságából került fel…

05.17. 08:10CET a Twitter-ről


„1st proto dance avec les loupes only few hundred yards to go but no wind!!!!”

Farkasokkal Táncoló első „proto”-ként (2. abszolútként) pár száz méterre van a céltól, de nincs szél…


229

DANSE AVEC LES LOUPS / TY STARTIGENN Axel TREHIN / Arthur NIRMA 17/05 07:41

05.17. 10:45CET a Twitter-ről


„we expect 585 next but there tracker is broken and they do not show on AIS so we don’t know long the wait will be”

(585 vártható következőnek, de nem tudni, mennyit kell még várni, mivel rossz a jeladója.) Hát ez az, mi meg itten tűkön ülünk 🙂

05.17. 12:50CET a Twitter-ről


„little bit of breeze filling in inshore hopefully this will bring 585 into sight soon”

Jött egy kis partmenti szellő, remélhetőleg nemsokára feltűnik a 585-as hajó (Felicity, Árin /Slobodan)

(Sajnos Felicity gyenge szélben gyenge…)

05.17. 12:41CET a Twitter-ről


„585 approaches the line”

, majd: 14:46-kor:

„585 felicity2 finishes”

Magyar idő szerint május 17-én, 14:46-kor befutott a magyar lobogót viselő, magyar-horvát csapat, MÉDER Áron és Slobodan VELIKIC, 5 nap 1 óra 46 perc alatt tették meg a távot, két viharos éjszakával, majd a végén idegölő szélcsenddel tarkítva. Osztályukban 2., abszolútban 3. helyezettek. Felicity, Áron, Slobodan gratulálunk mindhármatoknak!

05.17. 15:20CET a Twitter-ről


„who will be next in seanergy or roll my chicken, just after midnight is the current estimate”

Míg a

790

lengyel fiúk udvariasan előreengedték a lányokat (

785

,

655

), „csirkeforgató” barátunk (

679

), eléggé udvariatlanul, próbál az „óceánlány” (

655

) elé kerülni. Sikerül-e? Ezen morfondírozik a fenti „tweet”, de a válasz az éjféllel jön el…

05.17. 21:43CET a Twitter-ről


„roll my chicken approaches at the moment the breeze holds

” Mindjárt befut a „csirkeforgató” (

679

), s talán 10 óra múlva véget vet a versenynek Adelaidez (

739

). Közöttük futnak be a „lányok” (Katrina/Oliver/

785

, Diade/Andrew/

655)

, és a „lengyel gavallérok”, (Radoslaw/ Woiciech/

790)

. Szép volt fiúk, szép leányok! 🙂

Az éjszaka befutottak a „lányos hajók” (1/2 1-kor

785

, 2-kor

655

), és reggelre a

739

„seriez”, aki 25 órát vesztegelt Crosshavenben, beérte a

790

-es „protot” (sebességéből ítélve a hajó nincs teljesen rendben, ami nem meglepő a két viharos éjszaka után). Délre várható a

739

-es, majd egy órára rá a

790

hajó is célba érhet.

05.18. 13: 06CET a Twitter-ről


„first 739 then a few minutes later 790 to complete the final places”

Itt a vége, fuss… (figyelemre méltó, hogy 144 óra vitorlázás után, 11 perc döntötte el, ki fejezi be a versenyt…)

A nyomkövetőn közzétett végeredmény (a „hivatalos” kb. 1 nappal később jelenik meg):


proto

vit.sz.

versenynév

skipper

idő (h:m)

229

DANSE AVEC LES LOUPS

Axel TREHIN / Arthur NIRMA

115:41

679

ROLL MY CHICKEN

Louis SEGRE / Benoit SINEAU

129:03

790

CALBUD

Radoslaw KOWALCZYK / Wojciech SZPOR

143:52


Series

vit.sz.

versenynév

skipper

idő (h:m)

743

THE POTTING SHED

Pip HARE / Phil STUBBS

113:59

585

FREEWIND.HU

Aron MEDER / Slobodan VELIKIC

121:46

785

SEANERGY

Katrina HAM / Oliver Scrimshaw

131:23

655

ONE GIRL’S OCEAN CHALLENGE

Diane REID / Andrew LESLIE

133:04

739

IPAR HEGO

Arnaud ETCHANDY / Bertrand SVILARICH

144:03


Pár szót az AIS-ról



http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System

Ennek az automatikus azonosító rendszernek a szolgáltatása a radaréhoz hasonlítható, elsősorban ütközések megelőzésére szolgál, de persze egészen más elven: a hajók folyamatosan (nagy gyakorisággal) kisugározzák fontosabb (navigációs és azonosító) adataikat, és veszik a környezetükben levők ilyen adásait. Egy radarszerű képernyőn megjelenítik a hajókat és parti állomásokat, és természetesen ütközésveszély esetén riaszt. Nagyban növeli a figyelőszolgálat hatékonyságát, a hajók biztonságát.

A nagy teher és személyszállítókon kötelező, de minden hajón ajánlott. A nagy versenyeken is kötelező használatuk, így a MINI 6.50-nek is kötelező felszerelése, amit minden verseny előtt a többi biztonsági berendezéssel együtt ellenőriznek. A parti állomások is begyűjtik az AIS információkat, vannak olyan központok, ahova a világ minden ilyen adása befut. A nagyhajók műholdon keresztül az óceán közepéről is elküldi a körülöttük levő hajók adatait. Ennek segítségével egy érdekes szolgáltatás alakult ki: Interneten megkereshetők/követhetők azok a hajók, akiknek adása bejut ezekbe a központokba (


http://marinetraffic.com/ais/


). Érdekességként említem, Felicity is látszik néha, de nem minden elvárható esetben. David Leven (Technologies marines,


http://teckmor.free.fr/


), aki mint már említettem e-mail-ben megkeresett annak kapcsán, hogy a Felicity nyomkövetése megszűnt, elmagyarázta azt is, a MINI-k AIS-követése miért ilyen bizonytalan:

„A ’minisek’ is gyakran kérdik, miért ilyen bizonytalan az AIS követés. Amikor kötelező lett a MINI-n az AIS, úgy döntöttek, az árbocra nem tehető az antenna, hogy árboctörés esetén is maradjon működőképes. Így az antenna kb. 1 m-re van a tengerszinttől, ami gyakorlatilag azt jelenti, csak azt ’látja’ amit szemmel is látható. Most és emiatt, már megengedték, hogy az AIS a hajó VHF antennáját is használja (kb. 12 m a tengerszinttől) egy úgynevezett duplex egység segítségével. Ahol ilyen készüléket telepítettek, a hatósugár 8 mérföld + a ’partner’ hatósugara.

Gyakorta a versenyzők, nem szeretnék felfedni, hol vannak, merre tartanak, és mekkora a sebességgel, ezért az AIS-t ’csendes’ üzemmódra állítják, azaz csak vesznek, de nem adnak.”

A központokból visszakereshetőek az AIS adások, példaként Felicity jelét vette a rendszer a Fastnet Rock kerülésekor:


Felicity_at_Fastnet_Rock

205312210