A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban több szervezettel kötött partnerségi vagy stratégiai megállapodást, többek között a Magyar Vitorlás Központ, állami tulajdonú nKft-vel
A partnerségi megállapodás egyik eleme a víziközlekedést érintő hazai jogszabályok ész- és életszerűbbé tétele, egyszerűsítése a Magyary- és a Bejárható Magyarország Programok, mint kiemelt kormányzati programokon keresztül, azok szellemében.
Az eddig összegyűjtött észrevételek alapján 2013. nyarán a minisztérium módosította a Hajózási Szabályzatot (42/2013 (VII. 19.) NFM rendelet), figyelembe véve az addig megfogalmazott jogos igényeket többek között az alábbi pontokban:
-
57/2011.(XI.22.) NFM rendelet 1. melléklet II. rész 9. fejezet 9.12. cikk –
Ügyeleti szolgálat teljesítése a kikötőn kívül veszteglő vízi járművön.
- Javaslat: Az őrszolgálati kötelezettség ésszerűtlen és indokolatlan terhet ró a kikötőn kívül tárolt hajótulajdonosokra, amely akár el is lehetetleníti a kikötőn kívül történő hajótárolást.
- Megállapította: 42/2013. (VII. 19.) NFM rendelet Hatályos: 2013. VII. 22-től.
-
57/2011.(XI.22.) NFM rendelet II. rész 4.06 cikk –
hajóról való fürdés szabályai
- Javaslat: Legyen lehetőség a Balatonon a hajózási útvonalakban a kishajóról történő fürdőzésre, oly módon, hogy a fürdőzés a kapitány engedélyéhez kötött és nem tiltott olyan esetben, amikor nem okoz aránytalan nehézséget a fürdőzők elkerülése a közlekedő hajó részére
- Megállapította: 42/2013. (VII. 19.) NFM rendelet Hatályos: 2013. VII. 22-től.
-
57/2011.(XI.22.) NFM rendelet 1. melléklet I. rész 1.11 cikk – Hajózási szabályzatok, utasítások kötelező tartása a hajón
-
Javaslat:Felesleges kötelezettséget állapít meg a szabályozás, a szabályzatok kéznél tartásáról, mivel az a hajótulajdonos esetleges érdeke, indokolt ha maga a hajótulajdonos dönthet, szükségtelen az erre vonatkozó kötelezés és a jogszabály-egyszerűsítési program keretében indokolt annak eltörlése
.
- Megállapította: 42/2013. (VII. 19.) NFM rendelet Hatályos: 2013. VII. 22-től.
-
Javaslat:Felesleges kötelezettséget állapít meg a szabályozás, a szabályzatok kéznél tartásáról, mivel az a hajótulajdonos esetleges érdeke, indokolt ha maga a hajótulajdonos dönthet, szükségtelen az erre vonatkozó kötelezés és a jogszabály-egyszerűsítési program keretében indokolt annak eltörlése
II. Rész 1.14 cikk – Hajózási szabályzatok
„3.pont Az I. rész 1.11 cikke szerint a hajón tartandó Szabályzat, továbbá a víziút adott szakaszán hatályos helyi szabályzat és az I. rész 1.22 cikk szerinti átmeneti rendelkezések esetében
hajón tartásnak minősül a bármely időpontban történő elektronikus elérhetőség (például internet, hajlékony lemez, CD-ROM).”
A Magyar Vitorlás Központ a víziközlekedés szereplőinek bevonásának, vélemények elmondásának megkönnyítésére, internetes oldalán fórumot hozott létre (
http://www.magyarvitorlaskozpont.hu/forum/
) ahova várja a további javaslatokat a hazai víziközlekedési jogszabályok ész- és életszerűbbé tételére, egyszerűsítésére.
Jelenleg három témakörben (Hajózási szabályzat – víziközlekedési szabályok; Hajó vizsgáztatás, engedélyek beszerzése; Képesítések megszerzése), de a témakörök az esetlegesen felmerülő igényeknek megfelelően bővíthetők, rendszerezhetők. A beérkezett javaslatokat a társaság munkatársai megvizsgálják, rendszerezik és kidolgozott javaslatok formájában eljuttatja az illetékes jogalkotóhoz, vele az egyeztetéseket megszervezi, lebonyolítja, a szükséges egyéb kiegészítő, döntés előkészítő véleményeket beszerzi. Amennyiben a felvetés beküldője megadta e-mail címét, úgy folyamatosan tájékoztatják a javaslat pillanatnyi állapotáról.
Várjuk minden érdeklődő javaslatát a fenti internetes oldalon!
Budapest, 2014. február 10.
Magyar Vitorlás Központ nKft
.