Reemt Reemstma győzött, a Jampec a magyar bajnok
Változatos szélviszonyok között vívták a múlt héten az Erste Private Banking Dragon Országos bajnokságot Balatonfüreden. A résztvevőknek helyenként 28 csomós széllökésekkel kellett megküzdeniük, de a verseny utolsó napján a leálló szélben az idegek csatájában is helyt kellett állni. Mindez végül a német Reemt Reemtsma vezette hajónak sikerült a legjobban, amely egy ponttal megelőzte Gömbös Lóránd egységét, amely ugyancsak egy ponttal, tehát minimális különbséggel szerezte meg a bajnoki címet Kis-Szölgyémi Ferenc és csapata előtt. A magyar bajnoki bronzérmet Náray Vilmos Freyja nevű hajója nyerte el.
Az Erste Private Banking támogatásával és a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében megvalósított bajnokság május 28-án, csütörtökön kezdődött. A BYC új épülete éppen csak elkészült a versenyre, de a megnyitóra sikeresen befejeződött a térburkolás, így délben a versenyzők már a megújult hangár teteje alatt énekelhették el a magyar bajnokságokon hagyományos himnuszt. Hangosítás vagy zenekari kíséret nem volt, de sokan úgy érezték, hogy a közös éneklés megtartandó hagyomány lehetne.
Az egyik legelegánsabb tőkesúlyos hajóosztály legnagyobb idei versenyén végül 16 egység állt rajthoz, amelyeknek a szomszédos Hungária Yacht Club nyújtott kikötési lehetőséget és vendégszeretetet. Itt volt a tavalyi világbajnoki negyedik helyezett Kis-Szölgyémi Ferenc, aki Vezér Károllyal és Kiss Tamással indult új, Luca nevű hajójával. Arra lehetett számítani, hogy legnagyobb ellenfele a tavalyi bajnok Jampec lehet, amelyet Gömbös Lóránd kormányzott, legénysége pedig a tavalyihoz hasonlóan Horgos Tamás és Futó István. Egyetlen külföldiként rajthoz állt a német Reemt Reemtsma, az osztály nemzetközi szervezetének alelnöke, aki általában a nemzetközi középmezőnyhez tartozik, de előzetesen nem lehetett tudni, hogy a balatoni viszonyok között hogyan teljesít majd.
Örvendetesen megszaporodott a klasszikus, fából épült hajók száma. A jól ismert hajókhoz idén csatlakozott a Bruckner-műhelyben gyönyörűen felújított, Svájcból származó Eragon, amelynek legénységét első nap még Rauschenberger Miklós is erősítette.
Sipos Péter főrendező a megnyitó után azonnal vízre parancsolta a flottát, és 14.00 órakor a közepes északnyugati szélben el is rajtolt az első futam, amelyet hasonló, kellemes viszonyok között további kettő követett. Az első két futam után úgy tűnt, hogy a kártyákat az egész versenyre leosztották: az első futamot a Luca, a másodikat Reemtsmáék nyerték, de sebességükkel nemigen tudott lépést tartani a többi hajó. „Fecó” és csapata a második futamban egy elhibázott rajt után is fel tudott jönni a második helyre. A Jampec és Náray Vilmos Freyjája a harmadik-negyedik helyen viszonylag közel vitorláztak, de nemigen tudtak beleszólni a küzdelembe, a többiek pedig kis szünettel követték az első négyet.
A csütörtöki utolsó futamban azonban – mint később kiderült – végzetes hibát vétett a Luca: egy korai rajt után nem javították hibájukat, így OCS-sel egyelőre lépéshátrányba kerültek a többiekkel szemben. A mezőny az eseményeket egy gulyásleves és néhány korsó sör társaságában a BYC hangárjában felállított asztaloknál tárgyalhatta meg. A nap másik vesztese az Eragon volt, amelyen ekkor derült ki, hogy a felújítás során több dolgot is alulméreteztek, így tört-szakadt itt-ott…
A pénteki nap halasztással kezdődött, mert bár a nyugati medencében már dübörgött egy hidegfront északi szele, Füred előtt egyelőre nem akart stabilizálódni. Többszöri szélmérés után Sipos Péter végül 13.00 óra tájban vezényelte vízre a csapatot. A klasszikus hajók közül a Kalliopé a parton maradt, a Triton kivételével a többiek hamarosan követték ezt a példát: bár az alapszél csak 16-18 csomó volt, elég sűrűn jöttek 22 csomós ráfújások is, időnként pedig egy-egy félperces 28 csomós „tutulás” tette próbára a hajókat.
Végül két izgalmas futamot sikerült tartani, amely legalábbis a fotók szempontjából újabb évekre megalapozza a Dragon osztály „erősszeles” hírét. A bátrabbak megpróbálkoztak a spinnakerek felhúzásával a hátszélben, aminek gyakran lúvba borulás és spontán halzolás lett az eredménye. Tenke Péter 7 Arts nevű hajóján az egyik ilyen alkalommal vesztették el Varga Istvánt, aki végül a backstagba kapaszkodva percekig vontatta magát a hajóval, amíg sikerült végre lehúzni a golyót, szélbe állni, és kiszedni őt a vízből. A fotósorozat – legalábbis a Facebookon kapott like-ok tekintetében – óriási sikert aratott.
Fecóék a két futamon bizonyították, hogy a nemzetköz versenyeken mesterei lettek az erős szeles dragonozásnak. Gyönyörű vitorlázással mindkét futamot megnyerték, és – mivel öt futamból már kieső is volt – átvették az összetettben a vezetést, két ponttal vezetve a német hajó, hét ponttal a Jampec előtt. A nap hőse a legrégibb magyar hajó, az 1955-ben épült Triton, amely mindkét futamban befutott – a klasszikusok közül egyetlenként. Ezért a teljesítményért kiérdemelték a versenyt támogató hajós webáruház, a SailingBooks.hu különdíját.
A rendező végül úgy ítélte meg, hogy a szélirány nem volt elég stabil egy harmadik futam megrendezéséhez, így a további küzdelem szombatra és vasárnapra maradt. Az elázott versenyzőket a Dragon OB támogatója, a Bujdosó borai és egy nagy kondér lecsó várta – rájuk fért. A Dragon osztályban különösen sikeres német Fritz Segel vitorlagyártó által felajánlott különdíjat, egy Fritz dzsekit is ekkor sorsolták ki: a Yorikke boldog tulajdonosa vihette haza.
Szombatra először 14-16 csomóra mérséklődött a szél, így ebben került sor a következő futamra. A másodikban már az történt, ami az ilyen hidegfrontok esetében szokott: a szél legyengült, elfordult, aztán majdnem teljesen megállt. Egy harmadik futamot is elrajtoltattak egy gyenge délkeleti fuvallatban, de az első hátszél közepén annyira leállt a szél, hogy azt félbe kellett szakítani.
A szombati első futamot Reemstmáék nyerték a Luca előtt. A másodikban is ez a két hajó vezetett, amint az élmezőny közeledett a második hátszél végét jelző kapuhoz. Ekkor már csak lengedezett az északi szél, amely utolsó erejével keletre fordult. A német hajó és a Luca ezt már későn vette észre, és az „új” szél felől nézve alsó, jobb oldali bóját vette. Az őket 30-40 méterre követő Jampec és Freyja időben reagáltak, balra halzoltak ki, és a cirkálószakaszban máris az élen találták magukat. A német hajó arra számítva, hogy a szél visszafordul, továbbhaladt a part felé, ami nagy hibának bizonyult, végül hetedikek lettek. Fecóék még egy igazító takkal feljöttek a Freyja mellé, s az idegölő egymás melletti haladásban végül talán fél méterrel maradtak le a Freyja mögött. A Jampec nyert tehát egy futamot, s megkezdte a felzárkózást a vetélytárshoz. Szombat estére Fecóék még mindig egy ponttal vezettek a német hajó és hat ponttal a Jampec előtt.
A nap krónikájához tartozik, hogy gyenge szélben, a part mentén sor került még egy futamra, amelyen a főtámogató Erste Private Banking vendégei megtapasztalhatták, hogy milyen egy Dragon-verseny belülről. A futamot a Freyja nyerte a Nemecsek és a Luna előtt. A vendégek a BYC-ben is eltöltöttek egy délutánt, amelynek során vitorlázni tanultak, Micro Magic modellekkel versenyezhettek, és a Tramontana fedélzetéről az „éles” futamokat is megcsodálhatták. A napot a vitorlázók és szponzorok közös vacsorája zárta a Vitorlás Étterem remek ételeivel.
Vasárnapra maradt tehát a döntés, méghozzá gyenge szélben. 10.00 órakor az előző napról már ismert gyenge északi-északnyugati szél várta a mezőnyt, amely hamarosan el is rajtolt. Az első kör végéig nem is volt probléma, a szokásos delikvensek voltak az élen, ám az alsó kapuhoz közeledve szinte teljesen leállt a szél. A Jampec és a Freyja jobbra indult, a német hajó, a Luca és az őket követő középmezőny zöme balra. Kezdetben úgy tűnt, hogy a bal oldal fizet majd, de a kellemesnek látszó szélcsík eltűnt, csak a 7Arts-nak sikerült valahogyan mindenkit megkerülve az élre állnia. Közben a rendezőség – a versenyutasítással összhangban – rövidített. A 7Arts elsőként vánszorgott a célba, majd rövidesen követte a Jampec és a Freyja. Közben egy jobbról jövő szélcsík a Nemecseknek majd a Scyllának kedvezett.
A nagy kérdés: hol a Luca és a német hajó? Reemtsmáék végül hatodiknak érkeztek be, a Luca viszont csak kilencediknek. Gyors fejszámolás után kiderült, hogy ez a németeknek kedvez, akik ezzel átvették a vezetést, és a Jampec is egy ponttal a Luca elé tudott kerülni.
A rendezőség ezután várt, hiszen egy kilencedik futam még egy kiesőt jelentett volna. Ám szélisten ezúttal nem kegyelmezett meg. A kiírásban jelzett utolsó lehetséges időpontig, 13.00 óráig nem érkezett szél, így a végeredmény maradt. Győztes a német hajó, második és magyar bajnok a Jampec, legjobb klasszikus a Nemecsek. Javítási lehetőség az őszi Flottabajnokságon.
A verseny főtámogatója az osztályt évek óta segítő Erste Private Banking, amely a 2010. évi balatonkenesei Dragon Európa-bajnokság névadója is volt. Szombaton a főszponzor vendégei is csatlakoznak a versenyhez, akik egy élvezetes napot tölthetnek el a vitorlázók társaságában, és a nap végén egy VIP-futam erejéig kipróbálhatják a versenyvitorlásokat is.
A verseny további támogatója a Fritz Vitorla is, amely a Dragon osztályban az egyik legsikeresebb vitorlagyártó, a magyar mezőnyben is sokan használják a bajor műhelyben készült termékeit. A versenyt támogatja a Bujdosó, amely friss, üde dél-balatoni boraival a parti rendezvények színvonalát emeli. A bujdosó család borait a Balaton legelegánsabb vitorlásairól és a hajózáshoz nélkülözhetetlen eszközökről nevezték el. A támogatók sorához csatlakozott a SailingBooks.hu vitorlás könyváruház is, amelynek kínálatában a vitorlázással foglalkozó, gyermekeknek és felnőtteknek szóló könyvek legszélesebb választékát találják az érdeklődők