Miért ne lehetnél egyszerre túra- és versenyvitorlázó is? Ne aggódj, nincs szükséged ehhez két hajóra, elég, ha a jelenlegit optimalizálod úgy, hogy egy versenyen és túraútjaid során is megállja a helyét! A Quantum Sails szakértője, Jay Sharkey avat be a részletekbe, mit tehetsz, hogy jelenlegi hajódat minél versenyképesebbé tedd.
Mindenki szeret gyorsan menni a hajójával, még a legelkötelezettebb túravitorlázók sem tagadhatják ezt. Ha esetleg belekóstolnánk a versenyzésbe is, nem kell hajóvásárláson törni a fejünket, rengeteg kettős céllal használt túra/versenyvitorlás van a világ vizein. Még csak nem is kell teljesen átépíteni jelenlegi túrahajónkat ahhoz, hogy kiválóan kiszolgálja versenyigényeinket is!

 

Vitorlaoptimalizálás
A megfelelő minőségű vitorla kiválasztása elengedhetetlen a versenyprogramhoz – és ezt nem csak azért mondjuk, mert mi is vitorlákat forgalmazunk. A vitorla a hajó motorja, ez adja a sebességét, irányíthatóságát. Sok túrahajó mégis egy darabból álló dacronvitorlákkal megy, amik ugyan olcsók, de hamar elveszítik formájukat, így még ha úgy is tűnik, jól működnek még, akkor sem tudod hajódból kihozni a maximumot.
A legegyszerűbb fejlesztés, ha beruházol egy radiál vitorlára. Ez a dizájn segít a vitorlára eső terhelést megfelelően eloszlatni, így mindenhol optimális lesz az anyagmennyiség, könnyebb lesz a vitorla és finomítani lehet az alakján is.
A membrán vitorlák még fejlettebb technológiával készülnek. A Quantum kínálatában például a Fusion M vonal az, ami verseny- és túraspecifikációkkal is készül, olyan extrákkal, mint a duplataffeta és a vékonyfilmes(?) laminálás – ezek növelik a vitorla élettartamát és alaktartását is.
Ha eldöntötted, hogy új vitorlát vásárolsz, mindenképp egyeztess vitorlatervező szakembereddel, pontosan mire és mennyit szeretnéd majd használni. Ez azért fontos, hogy a te igényeidre szabják a vitrolát, ráadásul később majd abban is segíthet, hogyan állítsd be hozzá a merevkötélzetet, és hogyan állítsd be helyesen menet közben.

 

Megfelelő kötélmunka
A vitorlaoptimalizálás csak az első lépés. Ahhoz, hogy a remek új vitorláidat megfelelően tudd kezelni, szükséged lesz a megfelelő kötélzetre is. Azt javasoljuk, válts dynema magos kötelekre, ezek lényegesen többet bírnak, és sokkal könnyebbek is. A profi riggerek ki tudják választani, melyik a lehető legvékonyabb kötél, ami még el fogja bírni az adott terhelést, és ezzel rengeteg súlyt tudnak megspórolni – gondold csak el, hány méter kötél fut a hajódon!

 

 

Profi műszerarzenál
Ahhoz, hogy fejleszd versenyzői képességeidet, nem árt, ha tudod mérni, hogyan mész. Igazából nem kell ehhez túl sok műszer, azok viszont legyenek pontosak: tudd, mekkora a szél, honnan fúj, és a hajód milyen gyorsan megy. Kalibráld be őket megfelelően, és tanuld meg, milyen funkciói vannak, mire képes, és használd ezeket! Kezdd el regisztrálni, milyen szélben hogyan mész! Ez nem csak azért fontos, hogy tudd, milyen gyors vagy, hanem hogy tudj dolgozni a polár diagramokkal, amik megmondják, milyen gyorsan kellene menned azon a szögön, azzal a vitorlával – tehát tudd, mi a cél, hova kell fejlődnöd.

 

Versenysúly megszerzése
Végezetül a hajódat is versenyformába kell hoznod. Ennek legfőbb lépése a súlyának csökkentése. Minél több holmit tudsz a parton hagyni, annál könnyebb lesz a hajó, és annál gyorsabb leszel. Azért figyelj rá, hogy az osztályelőírás mit mond, mit kell bent hagynod, de ami felesleges, azt semmiképp se hurcold magaddal a versenypályán! Előny, ha a víztartályaid üresek, ha nincs tele kajával a hűtő, ha a grillsütő kint marad. Amit mégis viszel, azt próbáld egyenletesen eloszlatni a hajóban. Ha a belmotorod fix propelleres, lehet, hogy érdemes egy összecsukhatóra váltani. Talán gyengébb lesz, de az ellenállás sokat fog javulni, azaz ismét csak gyorsulni fogsz!
Vigyázz, kész, rajt!
Ha ezeket a változtatásokat elvégzed, garantált, hogy a hajód teljesítménye ugrásszerűen meg fog nőni. A java pedig csak most jön: irány a nevezés! Próbáld ki magad egy túra- vagy pályaversenyen!